FANDOM

Świadomość-Z (rus. О-Сознание, uk. З-Свідомість) jest to istniejąca nieoficjalnie, tajna organizacja naukowa stojąca za powstaniem Zony oraz Mózgozwęglacza. Odpowiada ona za stworzenie większości najnowocześniejszej technologii w Zonie, wszystkie obiekty naukowe odwiedzane przez bohaterów serii S.T.A.L.K.E.R. należały do tej organizacji. Odgrywa kluczową rolę w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla.

Przeszłość2 Historia Edytuj

Początek działalności Edytuj

Świadomość-Z rozpoczęła działalność się w Zonie w Czarnobylu wkrótce po katastrofie w 1986 roku. Niezamieszkały teren i potężne źródło energii (działająca Elektrownia Jądrowa w Czarnobylu) pozwalały potajemnie przeprowadzać tajne eksperymenty na dużą skalę. Naukowcy tej organizacji zbudowali sieć laboratoriów "X" w Zonie.

Najwyraźniej we wszystkich laboratoriach przeprowadzono różne eksperymenty na ludziach i zwierzętach (z późniejszymi mutacjami). Według oficjalnej wersji mutanty istniejące w Zonie są wynikiem tych doświadczeń, w oryginalnej trylogii zostało to udokumentowane, choć w dosyć niejasny i zawoalowany sposób. Podziemne Laboratorium X-18 było głównym ośrodkiem badania mutantów o niezwykłych zdolnościach, tam na zmutowanych osobników oddziaływano promieniowaniem psionicznym. W niektórych pomieszczeniach można znaleźć urządzenia generujące promieniowanie oraz ogniwa zasilające. Celem badań laboratoriów były mutacje genetyczne i eksperymenty na genach, aby stworzyć mutanty o niezwykłych cechach fizycznych. Po stworzeniu Emitera Kajmanowa w Laboratorium X-16, laboratoria rozpoczęły eksperymenty z Noosferą. Po czym w Laboratorium X-18 miał miejsce incydent, a wielu jej pracowników, w tym Piotr Iljicz Kalugin, zmarło, a niektóre eksperymentalne okazy mutantów uwolniły się. To uzasadnia "sztuczny" wygląd mutantów, które wyglądają jakby powstały na drodze eksperymentów naukowych, a nie w sposób naturalny.

Nieprzewidziane konsekwencje Edytuj

Głównym zadaniem Świadomości-Z było sprawdzenie hipotezy o istnieniu Noosfery - skorupy informacyjnej Ziemi. Przeprowadzone eksperymenty dały niesamowite rezultaty, potwierdzając dwukierunkową komunikację Noosfery ze wszystkimi żywymi organizmami planety poprzez tak zwane Pole Psioniczne. Pracownicy Świadomości-Z zdecydowali się połączyć bezpośrednio z Noosferą, łącząc swoje umysły w jednym kompleksie w pobliżu Elektrowni Jądrowej w Czarnobylu.

Jednak 12 kwietnia 2006 roku, o godzinie 14:33, na skutek błędów naukowców, miało miejsce wydarzenie, które całkowicie odmieniło oblicze świata, eksperyment wymknął się spod kontroli i na skutek eksplozji energii pojawiła się Zona, która nagle i spontanicznie rozrosła się na kilkanaście kilometrów, wydając przy tym niesamowite dźwięk oraz efekty świetlne. Po jakimś czasie pojawiały się także anomalie oraz promieniowanie radioaktywne. Świadomość-Z próbowała naprawić błąd (przynajmniej tak powiedział Przedstawiciel do Striełoka), krótko potem stworzono Mózgozwęglacz, aby nikt niepowołany nie zdemaskował eksperymentu.

Ponadto, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo, naukowcy Świadomości-Z jakim cudem porwali wielu Stalkerów i przeprowadzili na nich skomplikowane eksperymenty robiąc z nich swoich strażników, w taki sposób narodziła się frakcja Monolit. Na potrzeby rozwinięcia nowo stworzonej frakcji powstał ogromny Kryształ, przeniesiony później do Sarkofagu, który dla członków Monolitu pełnił rolę boga. Członkowie Świadomości-Z poinstruowali swoich nowych strażników, aby za wszelką cenę niedopuszczali nikogo do centrum Zony. Niestety nie wszystkie eksperymenty na Stalkerach poszły zgodnie z planem, w wyniku czego przyczyniły się one do powstania Zombie.

Wiadomo również, że niemal połowa z naukowców biorących udział w projekcie zrezygnowała z niego. Wśród outsiderów byli min. LebiediewKałancza oraz Susłow - stworzyli oni frakcję Czyste Niebo i postanowili badać Zonę tak aby można było ją usunąć, lub przynajmniej żyć z nią w koegzystencji. Innym uciekinierem ze Świadomości-Z był Kardan.

Charakterystyka CharakterystykaEdytuj

Świadomość-Z jest bezpośrednio odpowiedzialna za stworzenie i rozrastanie się Zony oraz potężne emisje, które w się w niej pojawiają. Projekt chronią oddziały frakcji Monolit, złożone ze Stalkerów zaprogramowanych przez tę organizację, tak aby stali się przydatnymi narzędziami oraz mutanty, które również są pod kontrolą tej jednostki naukowej.

W roku 2011 legendarny Stalker imieniem Striełok wraz ze swoją grupą znalazł sposób na przedarcie się do centrum Zony i eksplorację Elektrowni Atomowej oraz jej Sarkofagu, gdzie odnalazł siedzibę Świadomości-Z. Nie mógł się dostać jednak do środka gdyż drzwi były zamknięte zamkiem magnetycznym, ponad to jego grupa była w stanie ciągłego zagrożenia ze strony Monolitu oraz wysokiego promieniowania, również sam lider grupy był poważnie ranny.

Po wejściu członków grupy Striełoka do centrum Zony w 2011 roku stabilność w Zonie została naruszona. Być może z powodu nieoczekiwanej inwazji na niedostępne obszary naukowcy Świadomości-Z, związani z Noosferą, próbowali zabić niechcianych świadków za pomocą emisji i mutagennej aktywności, ale mimo to zmęczeni członkowie grupy, wraz z rannym Striełokiem, dotarli do DoktoraZona była już niestabilna. Podczas drugiej próby przedarcia się do Elektrowni Atomowej przez Striełoka, Świadomość-Z otrzymała nieoczekiwaną pomoc od Czystego Nieba i Najemnika Szramy, który odkrył sprawców tych kataklizmów i starał się wyeliminować Striełoka i jego grupę, aby uniknąć nowych niebezpieczeństw ze strony ZonySzrama i Czyste Niebo poważnie zakłóciły plany grupy, zabijając Kła, osłabiając Striełoka pod Elektrownią Jądrową w Czarnobylu i uszkadzając jego hełm psioniczny. Jednak wielka emisja unicestwiła Czyste Niebo, zneutralizowała Najemnika Szramę oraz Striełoka, który został pojmany i włączony do projektu Świadomość-Z.

Na skutek błędu w programowaniu umysłu Striełoka otrzymał on zadanie zabicia samego siebie, czego uczynić nie mógł, gdyż z powodu amnezji nie pamiętał kim jest. Po wypadku, któremu uległ bohater rozpoczął on próby dowiedzenia się o co chodzi w całej tej historii. W taki sposób podróżując przez całą Zonę, kontaktując się z najważniejszymi Stalkerami spotyka Doktora, dzięki któremu odzyskuje pamięć. Po wyłączeniu Mózgozwęglacza na polecenie Barmana Striełok podejmuje się trzeciej próby dostania się do Elektrowni Atomowej. Uzbrojony w elektroniczny dekoder oraz ochronę przeciwpsioniczną udał się do Elektrowni Atomowej kolejny raz, tym razem z powodzeniem dostając się do Sterowni Monolitu oraz siedziby głównej projektu Świadomość-Z. Tam, po rozmowie z Przedstawicielem "Świadomość-Z" i poznaniu całej prawdy o sobie oraz Zonie i całym projekcie, postanowił zniszczyć ochotników podłączonych do Nadświadomości czym zakończył istnienie projektu.

Nie doprowadziło to jednak do zniknięcia (jak również do zmniejszenia) Zony, ale jedynie osłabiło promieniowanie psioniczne w niektórych częściach Zony i wytrąciło spod kontroli niektóre oddziały Monolitu. Reszta członków Monolitu musiała zbudować urządzenia podobne do anten, aby „otrzymywać” rozkazy. Można to wytłumaczyć faktem, że Striełok nie zniszczył wszystkich naukowców Świadomości-Z: niektórzy z nich znajdowali się w innym laboratorium lub niektóre nieznane instalacje nadal kontrolowały Monolitian. Możliwe jest również, że nie ma potrzeby utrzymywania frakcji pod stałą kontrolą, a raczej po praniu mózgu.

Doprowadziło to jednak do negatywnych następstw w Zonie, emisje od tamtej pory stały się znacznie potężniejsze i częściej się pojawiały, sama Zona było duża bardziej niestabilna i niebezpieczna. Jest o tym wzmianka w S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

Dalszy los Świadomości-Z jest nieznany.

Eksperymenty Edytuj

Świadomość-Z zajmowała się badaniami na szeroką skalę, wiele z projektów, które stworzyli stała się integralną częścią Zony.

Znani członkowie Edytuj

  • Lebiediew - Jedna z osób nadzorujących Laboratorium X-8 oraz Projekt nr. 62. Po utworzeniu Zony, Lebiediew, wraz z grupą innych naukowców, oderwał się od Świadomości-Z i utworzył własną, niezależną organizację, nazywaną Czyste Niebo. W roku 2011 grupa ta próbowała powstrzymać Striełoka przed wejściem do Elektrowni Atomowej w obawie, że wywoła to kolejne super-potężne emisje. W końcowej fazie bitwy, Striełok został pozbawiony ochrony przeciwpsionicznej i emisja zneutralizowała zarówno jego jak i całe Czyste Niebo. Dalsze losy poszczególnych członków tej frakcji są nieznane.
  • Piotr Iljicz Kalugin - Dyrektor Laboratorium X-18, w którym przeprowadzono badania i eksperymenty dotyczące mutacji i napromieniowania psychicznego osób poddawanych eksperymentom naukowym. Zmarł w laboratorium, krótko po incydencie, który utworzył Zonę, został prawdopodobnie zabity przez ofiary eksperymentów, które sam wcześniej przeprowadzał. Jego ciało można znaleźć w jednym z pomieszczeń Laboratorium X-18.
  • Piotr Daniłowicz Striż - Dyrektor Instytutu Badawczego w Agropromie i laboratorium w ramach instytutu naukowo-badawczego. Był zaangażowany w sfabrykowanie wysłanych dokumentów i raportów, obejmujących rzeczywiste działania i eksperymenty prowadzonych w Świadomości-Z. Zapewnił także dostawę wielu materiałów i sprzętu potrzebnego do badań. Najprawdopodobniej został przyjęty do Świadomości-Z.
  • V. I. Susłow - Pracował wspólnie z Lebiediewem i Kalanchą, ale profil jego pracy jest nieznany. Być może był asystent laboratoryjny, asystent któregoś z kierowników lub był odpowiedzialny za handel i wymianę materiałów między frakcją a zewnętrznymi podmiotami spoza Zony. W przeciwieństwie do Lebiediewa i Kałanczy, w działalność badawczą w Czystym Niebie nie był zaangażowany. Podczas pościgu za Striełokiem pozostał na bagnach razem z resztkami frakcji. Jego dalsze losy nie są znane.

Ciekawostki Ciekawostki Edytuj

  • Po zniszczeniu instalacji Świadomości-Z przez Striełoka, wielu żołnierzy Monolitu traci połączenie z centralą i odzyskują kontrolę nad sobą. Jednym z przykładów może być Włóczęga i jego ludzie. Może to oznaczać, że frakcja Monolit najprawdopodobniej w przyszłości przestanie istnieć.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla można zniszczyć hologram w sterowni i przeszukać jego zwłoki. Co ciekawe, hologram w swoich statystykach jest przedstawiony jako Samotnik.
  • W Zewie Prypeci w Laboratorium X-8 znajduje się dokument, w którym napisano, że Lebiediew, Susłow i Kałancza są przedstawicielami Świadomości-Z, a zatem mają powody do zabicia Striełoka. Przedstawiciel Świadomości-Z powiedział, że nie chcą, aby ktokolwiek znał ich sekret.
  • Istnieją teorie, że Świadomość-Z mogła stać za katastrofą w Czarnobylu, jest ona jednak nie prawdziwa.[1]
  • Przedstawiciel "Świadomość-Z" w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla stwierdza, że ludzie w kapsułach projektu Nadświadomości są ochotnikami, nie jest jednak możliwe ustalenie czy faktycznie sami, dobrowolnie zgłosili się do projektu, czy też zostali zmuszeni, a określenie ich mianem ochotników ma charakter czysto ironiczny.
  • W plikach Cienia Czarnobyla można znaleźć nieużywane modele naukowców w fartuchach laboratoryjnych. Być może to członkowie Świadomości-Z, którzy zostali wycięci z gry.
  • Najprawdopodobniej Striełok zniszczył tych członków grupy, którzy byli związani z frakcją Monolit, podczas gdy reszta pozostała przy życiu i nadal wspierała istnienie Zony. Zakłada się, że reszta naukowców Świadomości-Z była w Laboratorium X-7 (ponieważ tam badano problem Noosfery).
  • Naukowcy Świadomości-Z posługiwali się hologramami, żadna inna grupa ani organizacja w Zonie nie weszła w posiadanie takiej technologii.

Literatura Literatura Edytuj

  • W książce Dimitrija Sillova "Prawo Najemnika" jednym z głównych twórców Świadomości-Z jest Lebiediew.
  • W książce Andrieja Lewickiego "Serce ZonyStriełok nie zniszczył wszystkich kapsuł z członkami Nadświadomości. Całkiem spora ich ilość znajdowała się też poza Zoną.

Galeria GaleriaEdytuj

SoC Cień Czarnobyla Edytuj

Lokacje powiązane z grupąEdytuj

PrzypisyEdytuj

  1. S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, Hologram Świadomości-ZNie, nie mieliśmy z tym nic wspólnego. Większość z nas wtedy dopiero zaczynała przygodę z nauką. Zonę Czarnobylską wykorzystano jako obszar do testów dopiero w 1989.