FANDOM

12x70mm to rodzaj amunicji, pojawiający się w całej serii S.T.A.L.K.E.R..

Charakterystyka Edytuj

12x70 to najpopularniejszy rodzaj amunicji używany do strzelb w Zonie, zarówno automatycznych jak i manualnych. Zawiera on w sobie loftki ołowiane w ilości 10-15szt na każdy pocisk. Loftki znajdujące się wewnątrz wylatują z łuski po oddaniu strzału, mają stożkowaty kształt[1][2][3].

Pociski tego kalibru charakteryzują się dużą siłą obalającą, są zabójcze na krótkich dystansach, słabo radzą sobie z opancerzonymi celami i nie nadają się do walki na długi dystans, z racji dużego oporu powietrza dla tych nabojów oraz ich rozrzutu. Ołowiane loftki znajdujące się w każdym pocisku mają stosunkowo niedużą wagę i niewielkie właściwości przebijające, dlatego też nie zaleca się stosowania tego rodzaju amunicji przeciwko średnio oraz ciężko opancerzonym celom.

Amunicja 12x70 w serii S.T.A.L.K.E.R. charakteryzuje się najmniejszą siłą przebicia spośród wszystkich typów amunicji, co powoduje, że dla każdego stalkera uzbrojonego w broń z amunicją śrutową problemem będzie pokonywanie przeciwników, którzy posiadają kombinezony ochronne, chyba, że zostanie zachowana najmniejsza możliwa odległość od celu, a śrut trafi we wrażliwą część kombinezonu (np. głowa lub łączenia między fragmentami kombinezonu). Co ciekawe, jest to drugi najpowszechniejszy typ amunicji występujący w Zonie, oferują go niemal wszyscy handlarze, można go również znaleźć w wielu schowkach, w każdej części Zony.

12x70 idealnie sprawdza się jako amunicja do broni, wykorzystywanej przy polowaniach, mutanty są bardzo podatne na obrażenia od strzelb. Amunicja ta sprawdzi się także w przypadku celów nieopancerzonych, jak początkujący Bandyci czy Renegaci. W późniejszym etapie rozgrywki należy się postarać jednak o skuteczniejszą broń, polegającą na innym typie amunicji.

Kompatybilne uzbrojenieEdytuj

Opisy w grzeEdytuj

SoC Cień Czarnobyla Edytuj

„Standardowy nabój kaliber 12 ze śrutem 6 mm. Ma ogromną siłę niszczącą na krótki dystans. Stworzony dla strzelb BM 17, Chaser 13 oraz SPSA14. Najbardziej skuteczny na odległość poniżej 30 metrów. ”

CNM Czyste Niebo Edytuj

„Standardowy nabój kalibru 12 wypełniony śrutem o średnicy 6 mm. Zabójczy na krótki dystans. Używany w broni myśliwskiej oraz w strzelbach półautomatycznych SPSA14 i Chaser 13.”

ZP Zew PrypeciEdytuj

„Standardowe naboje kalibru 12 wypełnione 6-milimetrowym śrutem. Zabójcze na krótki dystans. Nadają się tylko do broni gładkolufowej.”

Występowanie Edytuj

SoC Cień Czarnobyla Edytuj

CNM Czyste Niebo Edytuj

ZP Zew PrypeciEdytuj

  • Na sprzedaż oferuje je Sowa w Skadowsku.
  • Często amunicję tę mają przy sobie początkujący stalkerzy.
  • Handlarze większości frakcji oferują je na sprzedaż.

  • Jest to najczęściej spotykany typ amunicji do strzelb.
  • W grze jedna wkładka zawiera 9 kulek, co pozwala założyć, że ich średnica nie wynosi ok 8 milimetrów.

PrzypisyEdytuj

  1. W rzeczywistości, specyfikacja 12x70 jest nieco inna niż w grze. Jest to kaliber 12 calowy, o szerokości 18.5mm (0.729") i długości 70mm (2.75"), zawiera on w sobie loftki ołowiane, 0.36mm w ilości 9szt na każdy pocisk. Loftki znajdujące się wewnątrz wylatują z łuski po oddaniu strzału, mają stożkowaty kształt.
  2. W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla w każdej łusce 12x70 znajduje się 10 loftek, natomiast w S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci jest ich 15. W prawdziwym odpowiedniku byłoby ich 9 (dla tego kalibru).
  3. Ilość loftek faktycznie zależy od kalibru broni, istotna jest wielkość loftek (co wpływa na efektywność) oraz wielkość łuski.