FANDOM

5,45x39mm to amunicja pojawiająca się w całej serii S.T.A.L.K.E.R..

HistoriaEdytuj

Początki prac nad tym rodzajem pocisków miały miejsce przed wybuchem II Wojny Światowej, z uwagi na potrzebę tworzenia broni z kombatybilną, małokaliborwą amunicją. Po wybuchu konfliku ograniczono prace nad amunicją 5,45x39mm, a w 1943 całkowicie je wstrzymano. Ówcześnie zdecydowano się na wprowadzenie do użycia kalibru 7,62 x 54 mm R, który okazał się być wystarczający, choć był to większy kaliber niż wcześniej planowano, również nie tak efektywny. Taka sytuacja miała miejsce aż do lat 1960-1970, kiedy USA rozpoczęły produkcję swoich M16, zasilanych amunicją 5,56x45mm M193, wtedy też Związek radziecki postanowił wznowić pracę nad nowym kalibrem amunicji, jako że wyścig zbrojeń trwał w najlepsze, opracowano nową amunicję wraz z bronią, do której ona pasowała. W latach 70-tych, ok. roku 1974, w ZSRR rozpoczęto konkurs, który miał na celu wyłonienie najlepszego karabinku, który korzystałby z amunicji 5x45mm. Wybór padła na AK-47, co okazało się być wiekopomnym momentem dla wojskowości. W latach 80-tych naboje 5x45mm sprawdzały się na tyle dobrze, że zaczęły wypierać z rynku amunicję 7,62x54mm w krajach Europy Wschodniej. Ostatecznie amunicja ta jest najczęściej używana w krajach byłego ZSRR, kraje NATO używają amunicji 5,56x45mm.

OpisEdytuj

5,45x39mm to standardowa amunicja dla karabinków produkcji ZSRR, jak Akm-74/2, Akm-74/2U czy AC 96/2. To jeden z najpowszechniejszych typów amunicji w Zonie, korzystają z niej stalkerzy wielu frakcji min. Samotników, Wolności czy Bandytów. Poza tym amunicję tę można znaleźć w wielu schowkach lub nabyć od handlarzy, niemal każdy handlarz w Zonie oferuje na sprzedaż takie naboje. W serii gier występują w pudełkach po 30 pocisków, istnieją trzy warianty tej amunicji

Warianty amunicji 5.45x39mm Edytuj

Kompatybilne bronie Edytuj

  • Cena amunicji zmieniała się w każdej części serii.
  • To najpowszechniejszy rodzaj amunicji karabinowej w Zonie.