Baterie do Karabinu Gaussa to amunicja występująca w całej serii S.T.A.L.K.E.R..

HistoriaEdytuj

Prace nad bronią energetyczną były prowadzone w ZSRR już na początku zimnej wojny. Wielokrotnie próbowano wykorzystać energię do działań bojowych, tworzono prototypy i eksperymentowano z energiami, w wielu zakątkach Związku Radzieckiego. Jedną z broni, nad jaką pracowano już po powstaniu Zony, był Karabin Gaussa. Prace rozpoczęto w Laboratorium X-8, gdzie z sukcesami udało się przetestować eksperymentalną broń. Pojawił się jednak problem z zasilaniem tak potężnego karabinu, pobór energii był ogromny, co wydłużało prace i znacząco zwiększało ich koszt. 

Zespół naukowy, postawił na stworzenie specjalnych baterii zasilających, które byłyby w stanie zapewnić nowej broni wystarczającą ilość energii. Wtedy też zdecydowano się wykorzystać artefakt Błysk, który charakteryzował się wydzielaniem podobnego typu energii do tej, której używa EM1.  Pomysł z bateriami zdał egzamin, jednakże koszta były tak duże, że nigdy nie wprowadzono do masowej produkcji ani ich, ani samego karabinu. [1]

OpisEdytuj

Ogniwa do Karabinu Gaussa cechują, podobnie jak sama broń, bardzo wysokimi parametrami technicznymi. Zapewniają dystans, celność i prędość wylotową, większą niż jakakolwiek inna amunicja. Jest to zarazem najbardziej skomplikowana amunicja występująca w Zonie, wymagająca specjalistycznej wiedzy oraz najwyższej klasy sprzętu.  Ten rodzaj amunicji, z przyczyn oczywistych, nie jest zbyt powszechny w Zonie, większość ludzi nawet nie wie o istnieniu takowych baterii, podobnie jak tajemnicą dla stalkerów jest istnienie samego Karabinu Gaussa. 

Opisy w grzeEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

„Ogniwa energetyczne ze śmiercionośnymi pierwiastkami w magazynku działka Gaussa. Źródłem energii jest fragment "błysku".”

CNM Czyste NieboEdytuj

„Ogniwa energetyczne o dużej pojemności. Używane w prototypie działka elektromagnetycznego EM1.”

ZP Zew PrypeciEdytuj

„Baterie, które wykorzystują jako źródło mocy fragment artefaktu Błysk. Wytwarzane przy użyciu zaawansowanego sprzętu.”

WystępowanieEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

  • Baterie można znaleźć przy żołnierzach Monolitu, uzbrojonych w Karabiny Gaussa.
  • Niekiedy można je znaleźć w skrzyniach, na terenie elektrowni atomowej.

CNM Czyste NieboEdytuj

ZP Zew PrypeciEdytuj

Ciekawostki CiekawostkiEdytuj

  • To najrzadziej występujący typ amunicji w całej serii S.T.A.L.K.E.R.
  • Baterie prawdopodobnie powstały w Laboratorium X-8, czyli tam gdzie Karabin Gaussa.
  • Ten rodzaj amunicji charakteryzuje się bezsprzecznie największym współczynnikiem przebijalności kombinezonów oraz obiektów.
  • Z opisów w grze można wywnioskować, że produkcja ogniw do Karabinu Gaussa jest niezwykle kosztowna, co było jednym z powodów, dla których nie rozpoczęto seryjnej produkcji tej broni. To dziwne, ponieważ w grze wartość amunicji do Karabinu Gaussa przekracza koszt najdroższej standardowej amunicji wyłącznie w trzeciej części serii.

PrzypisyEdytuj

  1. Pierwsze projekty karabinu Gaussa pochodzą z Laboratorium X-8 ulokowanych w Zonie. Jest to broń oparta na zasadzie przyśpieszenia pocisku za pomocą pola elektromagnetycznego. Funkcjonuje jedynie w trybie ognia pojedynczego. Prace nad bronią energetyczną prowadzono od samego początku powstania Grupy, jednak początek prac datuje się na czas jeszcze przed powstaniem Zony. W roku 2006 frakcja Czyste Niebo zdobyła jeden egzemplarz EM1, nie było z tym większego problemu, ludzie z tej frakcji wcześniej byli pracownikami tajnych ośrodków w Zonie, zatem mieli dostęp do wszystkich tajnych badań jakie były prowadzone.