FANDOM

Bitwa o Stację Janów to wydarzenie mające miejsce przed akcją S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

Informacje ogólneEdytuj

Bitwa ta miała miejsce w roku 2012, przed wydarzeniami z trzeciej części serii i rozgrywała się bardzo dynamicznie, zakończyła się prawdopdobnie jeszcze tego samego dnia. Wydarzenie to powiązane jest z dwoma największymi ugrupowaniami w Zonie, Wolnością i Powinnością, które zaangażowały się w walkę o przejęcie kontroli nad Stacją Janów, która znajduje się w dosyć korzystnym strategicznie położeniu. Ostatecznie bitwa zakończyła się zawarciem porozumienia, pierwszego jakie kiedykolwiek zostało zawarte pomiędzy tymi frakcjami.

Chronologia wydarzeńEdytuj

Po wyłączeniu przez Striełoka Mózgozwęglacza w roku 2012 i przedostaniu się do centrum Zony, stalkerzy szybko zaczęli zajmować poszczególne terytoria i lokacje, do których udało się uzyskać dostęp. Również Stacja Janów została przejęta, początkowo przez frakcję Wolność. pod dowództwem Lokiego. Dowódca Wolności i jego ludzie chcieli nieco ufortyfikować budynek i uczynić z niej swoją główną siedzibę. Niedługo później pojawiły się oddziały frakcji Powinność i rozpoczęła się walka, która przyniosła duże straty obu stronom konfliktu. Wówczas, spór został rozstrzygnięty przez samą Zonę, z uwagi na pojawienie się emisji.

EmisjaEdytuj

Nadejście emisji wyczuł Zulus, który poinformował o tym stalkerów. Przed obiema frakcjami pojawiły się dwie dostępne opcje, kontynuować walkę lub złożyć broń i wspólnie schronić się na stacji. Pierwsza opcja oznaczała by prawdopodobnie śmierć obu grup, z powodu emisji lub ran odniesionych podczas walki. Osiągnięto więc historyczne, pierwsze jak do tamtej pory zawieszenie broni.

Zawieszenie broniEdytuj

Następnie frakcje Wolności oraz Powinności podjęły decyzje, że stacja stanie się neutralnym terenem, na którym nie będą się toczyły walki pomiędzy tymi ugrupowaniami. Wolność zajęła wschodnią część budynku, Powinność zachodnią, a w centralnej części przebywali neutralni stalkerzy. 

SkutkiEdytuj

Dzięki zawieszeniu broni stacja Janów stała się jednym z najlepiej strzeżonych ośrodków w Zonie, a na jej terenie znajdowali się doświadczeni stalkerzy trzech najpotężniejszych ugrupowań w strefie. Budynek ten stał się azylem, który gwarantował schronienie, usługi handlowe oraz techniczne, można przyjąć, że nadano mu w ten sposób strategicznego znaczenia. 

Zakończenia Edytuj

W zależności od wyboru bohatera, bitwa o Stację Janów może mieć kolejny etap, w którym Wolność lub Powinność zostaje zniszczona. W takiej sytuacji Wolność lub Powinność przejmują stację i służy ona im jako siedziba główna, nie wiadomo co się wtedy dzieje z neutralnymi stalkerami.

Zakończenie Wolności WolnośćEdytuj

Zakończenie Wolności
„Wolność zdołała zaskarbić sobie zaufanie stalkerów ze stacji Janów. Powinność przypuściła szturm w próbie odzyskania straconych terenów, a niedługo potem podpułkownik Szulga zginął w wymianie ognia. Oddział Powinności nigdy nie pogodził się ze stratą dowódcy i wkrótce się rozpadł.”
— Zakończenie Wolności
  • Oddanie Lokiemu PDA generała Taczenki i PDA Morgana.

Zakończenie Powinności Powinność2Edytuj

Zakończenie Powinności
„Posiłki i rosnąca popularność wśród stalkerów pozwoliła Powinności przepędzić siły Wolności ze stacji Janów. W wymianie ognia zginął Loki i resztka oddziału.”
— Zakończenie Powinności
  • Oddanie podpułkownikowi Szludze PDA generała Taczenki i PDA Morgana

  • Stacja Janów jest jedynym bezpiecznym i stabilnym miejscem w Jupiterze, gdzie każdy może znaleźć schronienie.
  • Z nieznanych przyczyn Zulus opuścił stację i udał się do wieży nieopodal, w której urządził swoje mieszkanie.
  • Chociaż relacje Wolności i Powinności nie zawsze są dobrosąsiedzkie, neutralność nie jest naruszana przez żadną ze stron.