FANDOM

Detektory to urządzenia do wykrywania anomalii, pojawiające się w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla. S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

Lista detektorówEdytuj

Detektor EchoEdytuj

Jest to najprostszy ze wszystkich detektorów używanych w Zonie, jeden z pierwszych jakie weszły do powszechnego użycia. Detektor ten jest w stanie wykrywać anomalie oraz artefakty z odległości kilkunastu metrów, wydaje on sygnały dźwiękowe oraz świetlne, których częstotliwość świadczy o odległości od wykrytej aktywności anomalnej. Dzięki wbudowanemu licznikowi Geigera, jest w stanie wykrywać promieniowanie. Im bliżej użytkownik podejdzie do anomalii lub artefaktu, tym częstsze sygnały będzie wydawał z siebie detektor. Przyzwyczajenie się do niego i poznanie odległości, jakie wskazują sygnały dźwiękowe, może zająć trochę czasu, może się bowiem zdarzyć, że częstotliwość dźwięków będzie źle zinterpretowana i użytkownik podejdzie zbyt blisko anomalii, co może się skończyć wypadkiem. Generalnie, detektor ten jest zalecany wyłącznie jeśli stalkerzy nie mogą dostać nowszego modelu. Model ten jest przestarzały, nie nadaje się do wypraw w głąb Zony.

Zalety ZaletyEdytuj

  • Wyraźne sygnały dźwiękowe.
  • Precyzyjne określanie odległości od celu.
  • Wykrywa promieniowanie radioaktywne.
  • Niska cena.

Wady WadyEdytuj

  • Słabe sygnały świetlne.
  • Nie posiada wyświetlacza.
  • Zbyt krótki zasięg.
  • Nie wykrywa najcenniejszych artefaktów.
  • Sygnały dźwiękowe trzeba interpretować w odpowiedni sposób.
  • Nie może aktywować anomalii przestrzennych.

Detektor NiedźwiedźEdytuj

Detektor ten jest bardziej zaawansowany i precyzyjny niż przestażały Detektor Echo, ale wciąż daleko mu do innych, nowocześniejszych detektorów w Zonie. W porównaniu do swojego poprzednika, oferuje także niewielki wyświetlacz, który wskazuje kierunkek oraz lokalizację anomalii oraz artefaktów. Naturalnie, oprócz samego wyświetlacza, Niedźwiedź wydaje z siebie także sygnały dźwiękowe, które zwiększają swoją częstotliwość, w miarę zbliżania się do źródła aktywności anomalnej. Potrafi wykrywać także poziom promieniowania radioatkywnego, dzięki wbudowanemu licznikowi Geigera. Ten wykrywacz jest w stanie wykrywać zdecydowaną większość artefaktów oraz anomalii, ma on jednak swoje manamenty, bowiem detektor ten jest w stanie pokazywać położenie wyłącznie jednego artefaktu bądź jednej anomalii w tym samym czasie. Wynika to z budowy i działania wyświetlacza, który ma zaledwie jeden wskaźnik. Niedźwiedź ma dalszy zasięg niż Echo, wciąż jednak jest on stosunkowo krótki, a sygnały dźwiękowe należy odpowiednio interpretować. O ile ten detektor jest skuteczniejszy niż Echo, o tyle najlepiej jest go wymienić na inny, bardziej zaawansowany model, wraz z postępami podczas rozgrywki.

Zalety Zalety Edytuj

  • Posiada wyświetlacz.
  • Wskazuje kierunek aktywności anomalych.
  • Wykrywa promieniowanie.
  • Precyzyjne określanie odległościc od celu.
  • Niska cena.

Wady Wady Edytuj

  • Może wskazywać jedynie pojedyncze źródła anomalne.
  • Ograniczone możliwości wyświetlania pozycji anomalii i artefaktów.
  • Zbyt krótki zasięg.
  • Sygnały dźwiękowe trzeba interpretować w opdowiedni sposób.
  • W przypadku dużego nagromadzenia anomalii może wprowadzać w błąd.

Detektor WelesEdytuj

Weles to jeden z najlepszych detektorów dostępnych w Zonie, w porównaniu do innych detektorów, jest w stanie bardzo precyzyjnie określać kierunek i odległość anomalii oraz artefaktów, dodatkowo jest w stanie wykrywać wiele źródeł anomalnych w jednym czasie, pokazując na wyświetlaczu LED położenie wszystkich artefaktów, jakie znajdą się w zasięgu czujników. Skaner detektora jest bardzo czuły, a czujniki mają daleki zasięg, można więc wykrywać groźne anomalie bardzo wcześnie. Jest on w stanie wykryć wszystkie rodzaje artefaktów, a także większość istniejących w strefie anomalii. Nie jest to jednak najpopularniejszy z detektorów, z uwagi na swoją cenę oraz fakt, że nie każdy handlarz oferuje tego typu detektory na sprzedaż. 

Zalety Zalety Edytuj

  • Precyzyjnie określa położenie anomalii i artefaktów.
  • Precyzyjnie odmierza odległość od źródeł aktywności anomalnej.
  • Posiada zaawansowany wyświetlacz LED.
  • Wykrywa promieniowanie radiaktywne.
  • Znakomicie wykrywa artefakty.
  • Daleki zasięg wykrywania.

Wady Wady Edytuj

  • Wysoka cena.
  • Niska dostępność.

Detektor SwarógEdytuj

Jest to najnowocześniejszy detektor w Zonie, nigdy nie wszedł do masowej produkcji, z uwagi na fakt, że jego twórca, Nowikow, zbudował tylko kilka jego egzemplarzy, na potrzeby Ekologów w Jupiterze. Swaróg nawiązuje swoją budową do innego zaawansowanego technologicznie wykrywacza - detektora Weles. Swaróg może analizować i dokonywać pomiarów tych źródeł aktywności anomalnej, które nie są jeszcze znane naukowcom. Dzięki temu mogą oni znacznie szybciej analizować nowe strefy anomale i bliżej poznawać naturę anomalii oraz samej Zony. Detektor ten bardzo precyzyjnie określa odległość i położenie anomali oraz artefaktów, a następnie wyświetla ją na wyświetlaczu, dzięki czemu omijanie niebezpiecznych miejsc lub szukanie artefaktów jest bardzo łatwe. Co ciekawe, Swaróg jest w stanie wykrywać artefakty nawet przez przeszkody (np. w budynkach) czy poza anomaliami. Detektor Swarog to bezsprzecznie najlepszy dostępny detektor, nawet gdyby znalazł się w masowej produkcji, niewielu mogłoby pozwolić sobie na tak kosztowy wykrywacz.

Zalety ZaletyEdytuj

  • Posiada zaawansowany wyświetlacz LED.
  • Wykrywa promieniowanie radiaktywne.
  • Znakomicie wykrywa artefakty.
  • Daleki zasięg wykrywania.
  • Skuteczne wykrywanie nawet przez przeszkody.
  • Może aktywować anomalie przestrzenne.
  • Potrafi identyfikować i analizować wcześniej nieznane artefakty i anomalie.

Wady WadyEdytuj

  • Ograniczona ilość.
  • Wysoka cena.

  • Detektor Swaróg dostępny jest dopiero na późniejszym etapie rozgrywki.
  • Początkowo miało się pojawić więcej detektorów, część z nich została wycięta.
  • W przeciwieństwie do detektorów Weles oraz Swaróg, sygnał ekranu "Niedźwiedzia" jest widoczny nawet po włączeniu PDA.