FANDOM

Easter egg - w dosłownym tłumaczeniu wielkanocne jajko. W grach oznacza jakąś ciekawostkę albo tajemnicę ukrytą przez twórców gry.

Charakterystyka Charakterystyka Edytuj

Easter eggi występują w całej serii gier S.T.A.L.K.E.R. pod postacią przedmiotów, wydarzeń lub osób, które odnoszą się do rzeczy nie związanych z serią gier. Pozostają one ukryte przed graczem, odkryć je można poprzez odwiedzanie miejsc, w których się one znajdują, niekiedy aby to zrobić konieczne jest posłużenie się kodami, niedopracowaniami (tzw. BUG'ami) lub modyfikacjami. Najczęściej mają charakter żartobliwy albo mają na celu upamiętnienie danych wydarzeń lub osób, mogą być także wprowadzone jako sposób na wyrażenie podziwu dla osób, przedmiotów bądź wydarzeń, albo dezaprobaty. Wszystko zależy od motywacji twórców easter eggów w rozgrywce.

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla Edytuj

Wódka "Kozak" Edytuj

  • Nazwa wódki w grze zbiega się z nazwą jednej z gier GSC Game World - Kozaków. Ponadto opis wódki mówi, że producentem jest firma GSC, a na etykiecie butelki narysowane jest logo samej gry.

Produkty spożywcze Edytuj

  • W opisie niektórych produktów jest napisane, że ich jakość jest dopuszczalna lub okres ważności nie wygasł. Jest to podwójnie dziwne, gdyż można usłyszeć, że na każdym kroku Stalkerzy skarżą się na produkty.

Ciekawe przedmioty Edytuj

  • W Dolinie Mroku niedaleko fabryki, w której mieści się Laboratorium X-18, znajdują się wieża i wagon. W wieży znajdują się gitara i krótkofalówka, które można podnieść.
  • W biurze Dzika w szafce znajduje się chleb nazwany "bread", którego nie można zjeść.
  • Z powodu błędu Pietrucha oferuje sprzedaż lornetki, z której jednak nie ma pożytku. Co ciekawe, jest on jedyną postacią, która sprzedaje lornetkę.

Half Life Edytuj

  • Automatyczna strzelba, SPSA-14, która jest jedną z głównych broni w Half Life, znajduje się również w serii gier S.T.A.L.K.E.R.

Antropomorphus Dendromutantus Vulgaris Edytuj

  • Jeśli gracz poprosi Profesora Krugłowa, by opowiedział o sobie, on między innymi opowie o odkryciu znanym jako "Antropomorphus Dendromutantus Vulgaris". Jest to w gruncie rzeczy żartobliwa "naukowa" nazwa Pinokia.

Zdjęcia twórców gry Edytuj

Rzeczy samobójcy Edytuj

  • Przy Mózgozwęglaczu można znaleźć schowek zawierający ciekawą zawartość: butelka wódki, pistolet i jeden nabój. Jest to odniesienie do samobójstwa.

Znikający tatuaż Edytuj

Nazwy broni Edytuj

Mgła Edytuj

  • W opisie anomalii "Elektro" jest wzmianka o niebieskiej mgle widocznej nad nią w ciągu dnia. Jest to opis pozostał starej wersji "Elektro" - wtedy w stanie spoczynku coś w rodzaju mgły unosiło się nad anomalią, jednak została ona usunięta.

Usunięte mutanty Edytuj

  • W grze można znaleźć głowę Chimery i wypchanego Kota jak trofea myśliwskie. Chimera i Kot to dwa mutanty, które zostały wycięte.

Schowek przywódcy Wolności Edytuj

  • W Prypeci można natknąć się na schowek poprzedniego przywódcy Wolności. Istnieje teoria, że schowek należał do Czechowa.

Za duży pociąg Edytuj

  • Na Wysypisku przy przejściu do Instytutu Badawczego Agroprom można natknąć się na linie kolejową idącą do tunelu, na której umieszczona jest lokomotywa. Ale szczelina między sufitem, a lokomotywą jest tak mała, że ​​ani kolektor prądu, ani sieć kontaktów po prostu by tam nie pasowały.

Nieistniejące budynki Edytuj

  • W Prypeci można zobaczyć domy z czasów radzieckich, które nigdy nie istniały na terytorium prawdziwej Prypeci. Z oczywistych powodów długość pięciopiętrowych budynków nie odpowiada rzeczywistości - na przykład porównując Prypeć z Cienia Czarnobyla i Zewu Prypeci wyraźnie widać rozbieżność pomiędzy długością alei prowadzącej do Pałacu Kultury "Energetyk", a także gęstością zabudowy, która wydaje się być spowodowana ograniczeniami silnika w momencie tworzenia lokalizacji.

Rise Of The PredatorEdytuj

  • Początek utworu "Rise Of The Predator" autorstwa australijskiej grupy "Deströyer 666" jest podejrzanie podobny do soundtracka, którego mamy przyjemność słuchać w Magazynach Wojskowych, czyli "Cold Freezing Out" autorstwa MoozE.

Symboliczne liczby Edytuj

  • W Hotelu "Polesie" znajdują się tylko dwa drzwi które posiadają numery 26 i 21. W rzeczywistości liczby te nie zostały dodane bez powodu, liczba 26 oznacza dzień katastrofy w Czarnobylu - 26 kwietnia 1986, a 21 oznacza, że S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla ukazał się 21 lat po wypadku - 20 marca 2007 roku.

Call of Duty 4: Modern Warfare Edytuj

Granica mapy Edytuj

Zamknij za mną drzwi Edytuj

  • Pod koniec dialogu na temat Bulldoga 6 Kuchmistrz powie: "Zamknij za mną drzwi, wychodzę...", co jest nawiązaniem do piosenki Viktora Tsoi o tym samym tytule.

Śmieszny samochód Edytuj

  • W Magazynach Wojskowych w warsztacie Śruby można znaleźć zabawny samochód bez kół, do którego siedzenia jest przymocowana toaleta. To żart od twórców.

S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo Edytuj

Menadżer FAR Edytuj

  • Na ekranach monitorów można zobaczyć zrzut ekranu z Menedżera FAR, w którym foldery z modelami z zasobów gry są otwarte.

Gość z przyszłości Edytuj

  • W Limańsku, w piwnicy budynku obok którego leżą zwłoki martwych członków Wolności i Powinności znajduje się wehikuł czasu z sowieckiego filmu "Gość z przyszłości".

Soundtracki z innych gier Edytuj

Usunięte mutanty Edytuj

Drabina w wieży ciśnień Edytuj

  • W Magazynach Wojskowych, w Wiosce Pijawek, wewnątrz wieży ciśnień znajduje się przymocowana drabina podczas, gdy w Cieniu Czarnobyla znajdują się tam spiralne schody. Nie wiadomo, kto dokonał tej zmiany, ale istnieje prawdopodobieństwo, że to członkowie Wolności wymontowali drabinę i na jej miejsce postawili schody, aby łatwiej było się wspinać.

Ojciec Walerian Edytuj

Ukryta jaskinia Edytuj

Porzucony Wintar BC Edytuj

  • Podczas intra jest pokazane, jak główny bohater prowadzi grupę Ekologów przez Bagna i próbuje uciekać przed emisją, w wyniku czego traci swój Wintar BC. Ten karabin można później znaleźć w pobliżu torów kolejowych na północnym krańcu mapy.

Crash Bandicoot Edytuj

  • W Agropromie można spotkać członka Powinności o nazwie Borsuk, który w rosyjskiej wersji gry nazywa się "Fox Bandicoot". Jest to nawiązanie do Crasha Bandicoota, głównego bohatera gier o tej samej nazwie.

Rosyjscy pisarze Edytuj

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Edytuj

Laboratorium X-8 Edytuj

Happy smile Edytuj

  • W Kompleksie wentylacyjnym znajduje się budynek, w którym jest Oaza. Jeśli gracz otworzy mapę w PDA zobaczy, że szczyt budynku ma kształt uśmiechniętej buźki.

Half Life 2 Edytuj

  • Członkowie Monolitu zaznaczają swoje skrytki specjalnym symbolem, dokładnie tak samo robili członkowie ruchu oporu w grze Half Life 2.

Fallout 2 Edytuj

  • W Niebezpiecznej Jaskini w Zatonie można znaleźć zwłoki Stalkera o ksywie "Majron". Jest to Easter Egg nawiązujący do postaci z Fallout 2 o tym samym imieniu. Co ciekawe, owa postać była zaangażowana w preparaty chemiczne i stworzyła lek o nazwie "Śruba"

Postacie z poprzednich części Edytuj

  • Przed wydaniem S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci twórcy zapowiedzieli, że będzie można natknąć się na postacie, które pojawiły się w poprzednich osłonach lub przynajmniej zostaną wspomniane, a oto lista:
  • Podobnie jak w przypadku Żwawego w grze pojawia się Striełok, który też wystąpił we wszystkich częściach.

Kompleks Przeciwlotniczy Wołkow Edytuj

Metro 2033 Edytuj

Wiedźmin Edytuj

  • Jeden z Najemników nazywa się Kościej, tak samo nazywa się jeden z bossów w pierwszej części serii gier "Wiedźmin".

Piraci z Czarnobyla Edytuj

  • W Wolności i Powinności pojawiają się postacie o przydomkach Flint i Morgan, którzy noszą imiona piratów. Co ciekawe, nie jest to przypadkowe podobieństwo, gdyż obaj mają złe zamiary wobec innych i zdradzają swoje frakcje dla własnych korzyści.

Projektant S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo Edytuj

We wszystkich częściach Edytuj

Wiedźmin Edytuj

  • Niektóre postacie w grze posiadają nazwisko "Wiedźmin", co jest nawiązaniem do kultowej polskiej serii gier o tym samym tytule.

No Sun Edytuj

  • W wielu lokacjach poza granicą mapy można znaleźć tekstury z przekreślonym słońcem i napisen "No Sun", w rzeczywistości są to tekstury mające na celu niedopuszczenie tekstur słońca do danych miejsc.