FANDOM

Fale mutantów pojawiają się w całej serii S.T.A.L.K.E.R..

Informacje ogólneEdytuj

Fala mutantów

Fala mutantów

Falą mutantów
nazywa się krótkotrwałą, wzmożoną aktywność mutantów na określonym terenie. Zwykle w takich przypadkach pojawiają się większe grupy mutantów, które przypuszczają ataki na niektóre lokacje, zazwyczaj te zajmowane przez stalkerów. Najczęsciej fale mutantów pojawiają się tuż po emisjach, ale są także wyjątki od tej reguły. Termin Fali mutantów zasadniczo odnosi się do mutantów, które żyją i poruszają się w stadach (są to mutanty jak Ślepy Pies, Nibypies, Mięsacz, czy Dzik). W trakcie momentu wzmożonej aktywności mutantów, atakują one miejsca, w których przebywają stalkerzy albo migrują do miejsc uczęszczanych przez stalkerów. W takich przypadkach są one ogromnym zagrożniem, ponieważ w dużych grupach nawet pospolite mutanty mogą niszczyć całe obozowiska. Stalkerzy na niektórych terytoriach, szczególnie narażonych na fale mutantów, organizują selektywny odstrzał większych grup poszczególnych gatunków. Robi tak min. Powinność oraz Samotnicy, którzy organizują się w grupy i przemierzają dany obszar, zabijając wszystkie mutanty w zasięgu wzroku, daje to jednak wyłącznie efekt tymczasowy. 

Powiązane zadaniaEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

„Powinność: "Witam, tu frakcja "Powinność" z Wysypiska. Od strony Doliny Mroku w kierunku baru nadciąga fala mutantów. Będziemy wdzięczni wszystkim, którzy pomogą nam te bestie wybić. Słowo "Powinności"”

Zleceniodawca: Powinność2 Dowódca posterunku

Wynagrodzenie: Możliwość przejścia do Baru za darmo lub za opłatą (zależy od stopnia udzielonej pomocy).

Możliwe skutkiEdytuj

  • Udzielenie pomocy - należy zabić przynajmniej kilka osobników, wówczas stalkerzy Powinności będą odnosić się z respektem do Naznaczonego.
„Nieźle, stalkerze! Ustrzeliłeś sobie kilku mutantów, ale trochę wolno kapujesz, nie? Jeśli chcesz przejść, wyskakuj z kasy”
— Dialog w przypadku niewielkiej pomocy
„Świetnie, Naznaczony, naprawdę nam tam pomogłeś. To wystarczająca zapłata - możesz przejść. Idź do baru”
— Dialog w przypadku dużej pomocy
  • Nieudzielenie pomocy - w przypadku zabicia mniej niż jednego Dzika, stalkerzy Powinności odnoszą się z niechęcią do Naznaczonego.
„Naznaczony, jesteś bezużyteczny. Zupełnie do niczego! Nie oczekuj wdzięczności - nie mam ci za co dziękować!”
— Dialog w przypadku nieudzielenia pomocy

WystępowanieEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

  • Na początku intro gry fala mutantów zaczyna się od emisji. Widać tam głównie Nibypsy i Ślepe Psy.
  • Główny bohater może napotkać wiele Mięsaczy oraz Dzików tuż po wyjściu z Bazy frakcji Czyste Niebo.
  • Fale mutantów, głównie Snorków, atakowały bazę Powinności w Agropromie, do tego stopnia, że stalkerzy tej frakcji musieli wysadzać podziemne tunele żeby zablokować im drogę.
  • Czasami mutanty będą przypuszczać atak na Barykady na Wysypisku, nadchodząc od strony Agropromu.
  • Mutanty mogą atakować posterunki w Kordonie, Dolinie Mroku oraz na Wysypisku.

ZP Zew PrypeciEdytuj

  • Po zbadaniu przez Majora wraku śmigłowca Ogończa-1 może pojawić się fala złożona z Dzików, Mięsaczy oraz Pijawek, ale z reguły giną w anomaliach.
  • Kilka fal mutantów pojawia się kiedy Oddział "Iskra" Topola prowadzi pomiary w Jupiterze. Badacze atakowani są przez Dziki, Mięsacze oraz Zombie.
  • Również w zakończeniu S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci pojawiają się fale mutantów, ale jest to uzależnione od określonych zakończeń;
Niezniszczenie Gniazda Pijawek
„Niestety długo to nie trwało. Pijawki z leża koło Skadowska znalazły sposób wdarcia się na statek. Gdy zaczęły atakować nawet w biały dzień, postanowiono przypuścić atak na ich gniazdo. Niestety myśliwi nie zdołali wedrzeć się do tuneli. Niedługo potem kolejna fala pijawek wybiła wszystkich mieszkańców statku.”
— Gniazdo Pijawek negatywne zakończenie
Lessie zakończenie pozytywne
„W trakcie wyjątkowo silnej emisji grupa stalkerów musiała szukać schronienia na starej barce Noego. Gdy później na statek napadła horda mutantów stalkerzy zgodnie uznali, iż barka doskonale nadaje się do obrony. Jeszcze bardziej zadziwiająca okazała się być sfora młodych nibypsów, które sam Noe poprowadził do walki.”
— Zakończenie w Zewie Prypeci

Porady PoradyEdytuj

  • W razie ataku całej grupy mutantów warto używać granatów, gdyż zadają one obrażenia obszarowe i mogą zabić kilku przeciwników na raz.
  • W przypadku używana materiałów wybuchowych należy przewidzieć trasę ruchu mutantów i starać się wywołać eksplozję jak najbardziej w środku grupy, trzeba rzucać granaty z wyprzedzeniem, tak aby mutanty nabiegły na ładunek.
  • Ukrycie się za przeszkodami to dobry sposób na spowolnienie grupy mutantów, będą one musiały najpierw omijać przeszkody, co zajmie im czas, który można wykorzystać do zabicia ich.
  • Wchodzenie na wysokie punkty jest dobrym sposobem obrony przed grupami mutantów, nie mogą się one wspinać więc zaczynają krążyć wokół miejsca, w którym znajduje się bohater.

  • W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci tuż po zbadaniu wraku Ogończy za polem minowym, duża grupa Dzików oraz Mięsaczy popełnia zbiorowe samobójstwo nabiegając na miny. Nie jest jasne co wywołało u tych mutantów tak dużą agresję.
  • Zjawisko fal mutantów od dawna interesowało Ekologów, o czym wspomina Profesor Oziorski, proponując zadanie rozmieszczenia urządzeń pomiarowych.
  • Czasami fale mutantów krążą na danym terenie nie atakując nikogo, zdarza się tak w Kordonie oraz na Wysypisku.
  • Mutantami, które najczęściej atakują falowo są Ślepe Psy, Dziki, Mięsacze oraz Chomiki.