FANDOM

GSC Game World to ukraińskie studio, które tworzyło serię S.T.A.L.K.E.R..

Informacje ogólneEdytuj

PrzeszłośćEdytuj

Firma została założona w 1995 roku przez Siergieja Grigorowicza, który został jej dyrektorem generalnym. Nazwę firmy i jej logo wymyślił Siergiej, gdy jeszcze w wieku 15 lat był w szkole, w 1993 roku. Nazwa zawiera skrót nazwiska i inicjały założyciela - GSC (ang.Grigorovich Sergiy Constantinovich). Produkcję pierwszej gry rozpoczęto już w 1997 roku, ale ostatecznie nie udało się sfinalizować projektu.  W 1998 roku, nastąpiła reorientacja firmy w kierunku rozwoju gier komputerowych z gatunku RTS, aw tym samym roku firma kończy swój pierwszy projekt non-profit, WarCraft 2000, stworzony z pomoca własnego silnika, który później stał się podstawą dla gry Kozacy. Na początku 1999 roku firma umożliwiła pobieranie WarCraft 2000 za darmo w internecie, a także równolegle rozpoczęła prace nad grafiką i modelami do projektu DoomCraft, które zamknięto sześć miesięcy później. W tym samym czasie zaczyna się rozwój "Kozaków".  W 2001 GSC Game World wyprodukowało strategię czasu rzeczywistego pod Windows, Kozacy: Europejskie boje - pierwszy tytuł, który przyniósł sukces firmie, a wkrótce stał się znany na całym świecie. W tym samym roku światło dzienne ujrzała także gra z kategori strzelanek pierwszoosobowych, Codename Outbreak, a także dodatek do Kozaków, Kozacy: Sztuka wojny. Następnie rozpoczyna się projekt innej gry, noszącej nazwę Oblivion Lost , która była prekursorem serii S.T.A.L.K.E.R, powstającej na silniku X-Ray Engine.

W 2002 roku firma wydała kolejny dodatek do serii "Kozacy" pod tytułem Kozacy: Powrót na wojnę. Później, pod koniec roku 2002 GSC wydało American Conquest oraz dodatek American Conquest: OdwetW marcu tego samego roku, po podróży firmy GSC Game World do czarnobylskiej strefie wyłączonej, zespół całkowicie zmienić koncepcję Oblivion Lost, która wówczas zostaje bezpośrednio związana z Czarnobylem i motywem strefy zamkniętej. Gra otrzymuje nazwę  "Stalker. Oblivion Lost " , ale wkrótce nazwa zmienia się na  " STALKER: Oblivion Lost " , ponieważ programiści nie mogli uzyskać praw autorskich do używania słowa" Stalker "w tytule swojej gry. Silnik X-Ray przeszedł gruntowne zmiany, w szczególności jego część graficzna. Grę zaplanowanona koniec 2003 roku. 2003 rok to kolejne tytuły ukazane światu przez GSC, były to Conquest of America: In Search of Eldorado,FireStarter oraz Hover Ace. Równolegle, studio kontynuuje także tworzenie strzelanki FPS STALKER: Oblivion Lost, a nowym wydawcą staje się firmą THQ. Idąc za rekomendacją wydawcy, nastąpiła zmiana nazwy gry, z Oblivion Lost na STALKER: Shadow of Chernobyl. Deweloperzy określają także pierwszą dokładniejszą datę wydania - w połowie 2004 roku.

W 2004 r. GSC Game World stał się również wydawcą - GSC World Publishing, a wraz z Ubisoft 20 listopada 2004 r. publikuje własną opracowaną strategię Alexander, która jest oficjalną grą dla filmu Olivera Stone'a Alexander. Zaplanowane na ten rok wydawanie STALKER: Shadow of Chernobyl w lipcu zostało przełożone przez THQ, już na rok 2005 r. W związku z przejściem do nowego renderowania. W 2005 kontynuowano popularną strategię Kozaków, Kozacy II: Wojny Napoleońskie. W lutym tego samego roku GSC ponownie zmieniła datę wydania STALKER: Shadow of Chernobyl na czas nieokreślony, stale kontynuując jej aktualizację. W międzyczasie, w roku 2006, światło dzienne ujrzały kolejne dwa projekty GSC, Kozacy II: Bitwa o Europę oraz Heroes of Annihilated Empires, na początku tego roku firma opuszcza część pracowników, którzy wcześniej pracowali nad projektem STALKER, w momencie, gdy zespół artystyczny pracujący nad STALKER oficjalnie zakończył projekt, niektórzy doświadczeni artyści opuścili firmę i założyli własną firmę, 4A Games . Dodatkowo, później dołączyło do nich kilku kolejnych pracowników GSC, którzy odeszli gdy kończyli pracę nad projektem Stalkera. W 2006 roku rozpoczyna się ostatni etap rozwoju STALKER: Cień Czarnobyla, optymalizacja i beta testy. Firma wówczas oświadczyła, że ​​gra powinna zostać wydana w pierwszym kwartale 2007 roku.

20 marca 2007 r. Oficjalnie ukazała się gra S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla. W dniu 24 marca 2007 r. tytuł ten zajął ósme miejsce w tabeli sprzedaży dla różnych platform, a pierwszy - wśród gier na PC zgodnie z rankingiem brytyjskiej organizacji ELSPA . Rok później, w dniu 12 lutego 2008 r., Przekazano informacje na temat obiegu gry: 950 000 kopii w CIS i 700 000 kopii na Zachodzie, co uczyniło grę najbardziej udanym projektem GSC Game World w tamtym czasie. Równolegle z wydaniem gry rozpoczyna się seria książek o tematyce Stalkera, która również staje się dość popularna, a później także wypuszczenie akcesoriów i linii ubrań w stylu Stalkerskim. Firma rozpoczyna negocjacje z firmami telewizyjnymi na temat wydania serialu, bazującego na grze.

Sukces gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla na całym świecie popchnął firmę do dalszego rozwoju. Rozpoczęły się prace nad rdodatkiem S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo, który jest prequelem gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, i został wydany 22 sierpnia 2008 roku. 2 października 2009 r. Ukazał się drugi dodatek do serii STALKER, będący kontynuacją oryginalnej gry - S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci. Ponadto, jeszcze przed wydaniem gry, dyrektor generalny GSC Game World, Sergey Grigorovich, ogłosił plany stworzenia kontynuacji popularnego serialu. 13 sierpnia 2010 GSC Game World oficjalnie ogłasza rozpoczęcie prac nad projektem S.T.A.L.K.E.R. 2, który będzie kontynuacją serii gier o Czarnobylu. Twierdzi się, że gra będzie działać na nowym silniku wieloplatformowym. Wydanie gry zaplanowano na 2012 rok.

9 grudnia 2011 r. Ukraińska internetowa agencja informacyjna Ukranews opublikowała komunikat, że Siergiej Grigorowicz, założyciel i właściciel GSC Game World, postanowił zamknąć firmę. Rozwijanie gry S.T.A.L.K.E.R. 2 również zostało przerwane. Według innych źródeł wiadomości, w sieci społecznościowej ludzie z Twittera blisko GSC potwierdzili tę informację, oficjalnych komunikatów więcej nie było. Wpóźniejszym czasie S.T.A.L.K.E.R. 2 wielokrotnie padał ofiarą teorii spiskowych oraz manipulacji, a także wycieków informacji, które okazywały się nie prawdziwe. Pod koniec 2014 r. Pojawiły się informacje o wznowieniu pracy GSC Game World. Nowy projekt firmy jest kierowany przez brata założyciela firmy Sergey Grigorovich - Eugene. 18 maja 2015 r. Ogłoszono nową grę ze studia, Kozacy 3. 19 lipca 2016 r. Ogłoszono datę premiery gry "Kozacy 3" - 20 września 2016 r. Również strona gry na Steamie jest już otwarta. 15 maja 2018 jego Facebook Grigorovich powiedział, że oficjalny rozwój STALKER 2.

X-Ray EngineEdytuj

X-Ray był został stworzony przez GSC na potrzeby produkcji serii S.T.A.L.K.E.R. Silnik X-Ray wymaga akceleratora graficznego posiadającego sprzętową obsługę DirectX 8 lub wyższą, jednak możliwe jest uruchomienie go na akceleratorach 3D drugiej generacji. Silnik obsługuje modele postaci mogące składać się nawet z 10 tys. wielokątów. W celu przyspieszenia działania silnik został wyposażony w zaawansowany moduł rozpoznawania widzialności czyli renderuje tylko te elementy, które widzi Gracz. Umożliwia realistyczne efekty związane z oświetleniem takie jak animowane oświetlenie o zmiennej barwie (np. zmiana natężenia światła wynikająca z pory dnia), animowane cienie postaci (widoczne np. przy ognisku), źródła światła, które mogą być zniszczone.

Najnowsza wersja silnika (1.6) obsługuje następujące wersje Direct3D.

  • DirectX 8 (model cieniowania 1.1)
  • DirectX 9 (model cieniowania 2.0)
  • DirectX 9.0c (model cieniowania 3.0)
  • Direct3D 10 (model cieniowania 4.0)
  • Direct3D 10.1 (model cieniowania 4.1)
  • Direct3D 11 (model cieniowania 5.0)

  • Instnieje modyfikacja do pierwszej części serii nazwana tak samo jak pierwsza części serii Stalker przed uzyskaniem swojej finalnej nazwy - Oblivion Lost.
  • Plany odnośnie Stalker 2 ulegały zmianom kilkukrotnie, w roku 2018 po raz pierwszy zapowiedziano grę oficjalnie.
  • Przed oficjalną zapowiedzią Stalker 2 w internecie krążyły plotki jakby Stalker 2 miał przejść w ręcę studia Bethesda Softworks , okazały się jednak nieprawdziwe.

LinkiEdytuj