Granat RGD-5 to przedmiot pojawiający się w całej serii S.T.A.L.K.E.R..

Przeszłość2 HistoriaEdytuj

Granat RGD-5 wszedł do użycia jeszcze w czasach Związku Radzieckiego, było on odpowiednikiem amerykańskiego granatu M67. Broń ta zabijała przeciwników w promieniu 5m od centrum eksplozji, mogła ranić cele na odległość do 20 metrów, przecięty żołnierzy mógł rzucić granat na odległość ok. 50m. Po rozpadzie ZSRR granat został zastąpiony nowszymi modelami. Do Zony trafił za sprawą handlarzy, najprawdopodobniej z czarnego rynku.

OpisEdytuj

Jest to granat ofensywny, przeznaczony do niszczenia piechoty, bardzo dobrze sprawdza się także w walce z mutantami. Efektywnie niszczy małe i średnie grupy przeciwników, fala uderzeniowa obejmuje obszar ok. 5-8m. Jest to jeden z najczęściej wykorzystywanych granatów przez Stalkerów, dzięki dużej skuteczności i niskiej cenie. Najgroźniejsze mutanty oraz przeciwnicy w najlepszych kombinezonach mogą przeżyć wybuch jednego z takich granatów. 

Opisy w grzeEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

„Ręczny granat ofensywny, o małym zasięgu rażenia.”

CNM Czyste NieboEdytuj

„Ręczny granat zaczepny o niewielkim promieniu rażenia odłamkowego. Fala uderzeniowa roznosi się w promieniu 8 metrów.”

ZP Zew PrypeciEdytuj

„Ręczny granat zaczepny o niewielkim promieniu rażenia odłamkowego. Fala uderzeniowa roznosi się w promieniu 8 metrów. Jest często wykorzystywany przez stalkerów do wywabiania mutantów z podziemi.”

Występowanie2 WystępowanieEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

ZP Zew Prypeci

Porady PoradyEdytuj

  • W starciu z Nibyolbrzymem potrzeba jest, zależnie od poziomu trudności, od 2 do 5 granatów, rzuconych w taki sposób, aby eksplozja nastąpiła pod mutantem, raniąc brzuch.
  • Granatem dobrze jest się posługiwać także w pomieszczeniach, których ściany kumulują siłę eksplozji. W ten sposób można szybko eliminować na raz wiele celów, nawet tych najgroźniejszych.
  • Podczas rzucania granatu warto zwrócić uwagę na trajektorię biegu przeciwnika, tak aby nabiegł on na rzucony granat. Trzeba go rzucić odpowiednio wcześniej.
  • RGD-5 zadaje obrażenia obszarowe, zatem w przypadku grup przeciwników (np. grupy mutantów) warto rzucać granat w środek grupy, mają na uwadze kierunek przemieszczania się (jeśli są w ruchu). W ten sposób można szybko i sprawnie zlikwidować kilkunastu przeciwników na raz.
  • Przed rozpoczęciem szturmu na daną lokację dobrze jest najpierw rzucić granaty do jej centrum, tak aby wywabić przeciwników na otwarty teren, lub też rzucać na obrzeża, tak aby zgromadzili się w środku.

Ciekawostki CiekawostkiEdytuj

  • Obszar rażenia granatu w grze jest znacznie mniejszy niż w rzeczywistości.
  • W Czystym Niebie często powtarza się zadnie dostarczenia 3szt RGD-5, szczególnie na Bagnach.
  • Granat ten ma taką samą nazwę w grze jak w rzeczywistości.