FANDOM

„Sam utknąłem w bąblu kilka dni temu. Wtedy nie spodziewałem się, że to nowa anomalia, więc myślałem, że tracę rozum. Polana wydawała mi się znajoma, ale w żadną stronę nie mogłem z niej wyjść. A później Zona sama dała mi artefakt, który wyprowadził mnie z bąbla. Nazwałem go Kompasem.”
— Leśnik
Kompas to legendarny artefakt występujący w S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo i S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

Historia Edytuj

Z rozmowy z Leśnikiem wynika, że to on nadał taką nazwę temu artefaktowi (i wiadome jest, że funkcjonowała ona później w Zonie, czego dowodzą wydarzenia z trzeciej części serii). Może to oznaczać, że Leśnik jest pierwszym stalkerem w historii, który znalazł ten artefakt, jest więc on jego odkrywcą. Pochodzenie artefaktu z kolei może dowodzić, że powstaje on w anomaliach przestrzennych.

Opis Edytuj

To rzadki artefakt, umożliwia wydostanie się z Bańki Przestrzennej. Istnieje teoria, że przy jego pomocy można bez najmniejszego ryzyka ominąć nawet najgroźniejsze anomalie, jednak nikt poza Leśnikiem nie wie, jak artefakt ten się zachowuje. Artefakt był przez długi czas nieznany nauce, nic dziwnego, że żaden handlarz nie chciał go zdobyć, po prostu tylko jeden ze stalkerów wiedział o jego istnieniu. 

CNM Czyste NieboEdytuj

Jest to jeden z niewielu artefaktów, który nie powoduje żadnych negatywnych skutków ubocznych, zacząco zwiększa wytrzymałość posiadacza, jednocześnie nie emitując promieniowania. To jeden z najcenniejszych artefaktów w Zonie, a zarazem najrzadszy ze wszystkich.

ZP Zew PrypeciEdytuj

Artefakt ten jest znany niektórym stalkerom, co przekłada się na wysoką cenę. Kompas ma bardzo wiele pozytywnych właściwości, wzmacnia ochronę posiadacza przed anomaliami, wspomaga także regenerację, ale naraża właściciela na duże dawki promieniowania radioaktywnego. Zaleca się noszenie go wraz z innymi artefaktami, obniżającymi poziom napromieniowania.

Opisy w grzeEdytuj

CNM Czyste Niebo Edytuj

„Rzadki artefakt - minęło kilka lat od znalezienia ostatniego. Może wykrywać luki w polach anomalii, służąc za kompas. Uważa się, że umożliwia swobodne przechodzenie przez najbardziej złożone pola anomalii. Mało kto jednak potrafi się nim posługiwać.”

ZP Zew Prypeci Edytuj

„Rzadki artefakt – minęło kilka lat od ostatniego razu, kiedy znaleziono jeden z nich. Pozwala on zlokalizować przerwy w polach anomalii. Uważa się, że pozwala on właścicielowi na przebycie nawet najbardziej skomplikowanych pól anomalii bez szkody. Niewiele osób wie jednak, jak się z nim prawidłowo obchodzić.”

Charakterystyka Edytuj

CNM Czyste Niebo Edytuj

W Czystym Niebie znajduje się jeden egzemplarz tego artefaktu. Leśnik potrzebuje swojego artefaktu odebranego mu przez Renegatów w ramach pomocy Szramie w celu uwolnienia Leszego. Leśnik twierdzi, że ten artefakt został mu podarowany przez samą Zonę, która pozwoliła mu wydostać się z Anomalii Przestrzennej. Jest także jedyną znaną osobą, która wie, jak wykorzystać prawdziwą moc nawigacji w Kompasie. Najprawdopodobniej oznacza to, że ​​anomalią wytwarzającą ten artefakt jest Anomalia Kosmiczna, w której uwięziony był Leśnik.

ZP Zew Prypeci Edytuj

W Zewie Prypeci dostępne są tylko dwie Kompasu, które znajdują się w posiadanie NoegoMajor Diegtiariow nie będzie mógł poprosić o Kompas, dopóki nie otrzyma misji od BrodaczaMajor może dać Kompas Brodaczowi lub Sułtanowi jako część misji Ciemne interesy. Warto zauważyć, że spytanie Noego o drugi Kompas spowoduje, że Diegtiariow otrzyma drugi egzemplarz.

Ciekawostki Ciekawostki Edytuj

  • Leśnik twierdzi, że znalazł artefakt podczas pobytu w przestrzennej bańce, można z tego wywnioskować, że artefakt powstaje  właśnie w tej anomalii.
  • Z rozmowy z Leśnikiem w drugiej części serii wynika, że to ten stalker nadał temu artefaktowi nazwę.
  • To jedyny artefakt w Czystym Niebie, który nie emituje promieniowania.
  • Jako jeden z niewielu artefaktów w drugiej części serii, nie powoduje żadnych negatywnych skutków ubocznych.
  • Posiada pozytywne właściwości Kryształu, Kamiennej Krwi, Kamiennego Kwiatu i Baterii. W wyniku czego bardzo korzystne jest noszenie go razem z Sercem Oazy, który również ma wiele pozytywnych cech. Jednak do ich wspólnego użytkowania potrzeba dwóch Kompasów oraz kombinezonu, który posiada 4 miejsca na artefakty. Taka kombinacja pozwala przechodzić przez anomalię bez posiadania medykamentów i innych artefaktów chroniących przed anomaliami.
  • To jedyny artefakt w Zewie Prypeci o pozytywnych właściwościach, który można zobaczyć bez detektora.
  • Istnieje mit, że jeśli stalker rzuci Kompas na ziemię, artefakt sam ominie anomalie termiczne i grawitacyjne, mit ten jest jednak błędny.
  • Kompas, wraz z artefaktami jak Serce Oazy, Anomalna Roślina, Przerobiony Izolator czy Przemienione Koło, był przed wydarzeniami ze S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci nieznany nauce, dlatego też nikt nie oferował zadań zdobycia tego artefaktu.
  • Może istnieć kilka artefaktów tego typu, gdyż Kompas pojawia się w dwóch częściach serii, drugiej i trzeciej.

Literatura Edytuj

  • W jednej z książek zarówno Kompas jak i Serce Oazy zostały opisane jako legendarne w Zonie.
  • W książce Dimitrija Sillova "Prawo Najemników" z pomocą Kompasu Striełok odkrywa swoją przeszłość.