FANDOM

„Dokumentacja musi zostać zwrócona do X-8. Ja będę zajęty, sam to dostarczysz. W Centrum Serwisowym użyj karty magnetycznej, aby zjechać windą na niższe piętra. Załączam kartę dostępu.”
Laboratorium X-8 to lokacja w S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

HistoriaEdytuj

Nie jest jasna dokładna data budowy czy też rozpoczęcia prac przez Grupę w X-8. Jasne jest, że przechowywano w tym laboratorium ważną dokumentację dotyczącą personelu oraz projektów badawczych, którymi się zajmowali. Jednym z takim projektów był Karabin Gaussa, ale poruszano także inne kwestie, min. emisji oraz mutacji genetycznych. 

W roku 2012 do Prypeci przybył Major Diegtiariow z zadaniem wyjaśnienia przyczyn katastrofy operacji Tor Wodny. Jednym z jego celów było przedostanie się do Centrum Serwisowego, wejście do podziemnego laboratorium i zebranie wszelkiej niezbędnej dokumentacji. Po wykonaniu zadania Major opuścił opustoszały ośrodek, ten nie pełnił już żadnej istotnej roli w fabule.

OpisEdytuj

X-8 jest głównym ośrodkiem badawczym projektu Świadomość-Z, w którym przeprowadzano eksperymenty naukowe mające na celu opracowanie Emisji, a także prace nad Projektem nr. 62. Zlokalizowane jest ono w podziemiach Centrum Serwisowego w Prypeci, pełni funkcję kwatery głównej i twierdzy zarazem należącej do frakcji Monolit. Na powierzchni rezydują dobrze zorganizowane oddziały Monolitu, a także kilka Uzombifikowanych Stalkerów.

Ośrodek podzielony jest na dwie główne sekcje, jedną naziemną i drugą podziemną. Bohater musi zacząć od oczyszczania X-8 na powierzchni likwidując Zombie oraz siły Monolitu, aby móc włączyć generator, dopiero wtedy możliwe będzie uruchomienie windy, która sprowadzi protagonistę do podziemnej części kompleksu. Po dotarciu na miejsce bohater zdobędzie informacje na temat projektów realizowanych przez Świadomość-Z oraz liderów projektu. Część podziemna jest stosunkowo niewielka, jednakże rzuca się w oczy duże zagęszczenie sił przeciwnika.

Spora liczba mutantów, stałe ataki psioniczne oraz zmagania ze szturmowcami Monolitu czynią eksplorację powolną i niebezpieczną, w tej sytuacji należy zachować najwyższą ostrożność. W późniejszych etapach gry w lokacji tej można napotkać także Najemników oraz Samotników.

DokumentyEdytuj

Bohater musi zebrać sześć kompletów dokumentów. Poniżej lista wszystkich akt oraz ich lokalizacja.

  1. Generator tęczy - główne cechy techniczne - w głównym pomieszczeniu laboratorium, zalanym wodą;.
  2. Rozkaz przeniesienia - w sąsiednim pomieszczeniu z kotłami.
  3. Raport z badania próbek - w pokoju trzema Burerami.
  4. Instrukcja obsługi obiektu 62 - w pokoju obok.
  5. Notes z opisem eksperymentu - w pomieszczeniu, w której znajduje się anomalia Tesla.
  6. Dokumenty badawcze- w jadalni, gdzie słychać płacz z toalety, wydawany przez Burera.

PrzeciwnicyEdytuj

Sekcja naziemnaEdytuj

  • Na powierzchni bohater napotyka Zombie w liczbie ok. 20. Wrogowie rozmieszczeni są na pierwszych dwóch kondygnacjach budynku. Na uwagę zasługuje fakt, że część z Uzombifikowanych Stalkerów posługuje się strzelbami, zatem nawet przy ograniczonych możliwościach Zombie będą oni stanowić poważne zagrożenie z uwagi na walkę wewnątrz budynku. Ograniczona przestrzeń oraz duża siła ognia strzelb będą wymagały uwagi głównego bohatera.
  • Oddział Monolitu liczący ok. 15 żołnierzy. Grupa składa się ze doświadczonych Stalkerów rangi Ekspert oraz Weteran, jeśli bohater zwróci ich uwagę swoją walką z Zombie zejdą oni zbadać sytuację. Okupują dwa najwyższe piętra w budynku. Jak przystało na żołnierzy Monolitu są znakomicie uzbrojeni i niesamowicie zdeterminowani. W użyciu przedstawicieli Monolitu pozostaje uzbrojenie na poziomie karabinów szturmowych AC-96/2, Tunder S14, TRs 301, SGI-5k, a także karabiny snajperskie SVDm-2.

Sekcja podziemnaEdytuj

  • W podziemiach można natrafić na przynajmniej trzy Snorki, z czego dwa będą próbowały zaskoczyć bohatera przeskakując do niego z niższych poziomów.
  • Liczne Gryzonie w sile łącznej ok. 20. Zawsze poruszające się w grupie niepozorne gryzonie mogą stanowić nie lada problem, tym bardziej jeśli zaatakują bohatera kiedy ten będzie walczył w tym czasie ze Snorkami. Pojawiają się także kiedy protagonista zbiera dokumentacje dotyczącą projektu Świadomości-Z.
  • W laboratorium znajdują się cztery Burery. Jeden w pomieszczeniu z toaletami, trzy w lokalu kontrolnym. Zaleca się likwidację Burerów z dystansu z uwagi na to, że jeśli bohater znajdzie się z nimi w tym samym pomieszczeniu ich zdolności regeneracyjne drastycznie wzrastają.
  • Jeden Poltergeist w ukrytym pokoju. Co ciekawe mutant ten może zaatakować bohatera praktycznie w dowolnym pomieszczeniu dopóki nie zostanie wyeliminowany, co może uzmysławiać z jak potężnym mutantem potrafi być Poltergeist.
  • Po zdobyciu wszystkich sześciu plików z dokumentami pozostaje do zniszczenia ostatni przeciwnik - Kontroler. Likwidacja go jest warunkiem koniecznym do spełnienia jeśli protagonista zamierza wypełnić powierzone mu zadanie. W przeciwnym wypadku drzwi do laboratorium pozostaną zamknięte. Sprawę najlepiej załatwić używając granatu RGD-6, z uwagi na niewielką przestrzeń wewnątrz kompleksu, siła wybuchu powinna zakończyć żywot tego groźnego mutanta.

  • Na liście przewozowej pojawiają się nazwiska N.A. Liebiedewa, E.F. Kalanczy oraz V.I Susłowa. Wszyscy zajmowali się badaniem Noosfery. Jest to dowód, że liderzy frakcji Czyste Niebo w przeszłości byli pracownikami Świadomości-Z.
  • Kiedy bohater aktywuje generator, musi uważać, aby nie wpaść do dziury w podłodze, przez którą przechodzą kable windy. Jeśli protagonista wpadnie tam przed włączeniem generatora, nie będzie możliwości otwarcia drzwi windy i koniczne będzie wczytanie poprzedniego zapisu gry.
  • Jeden z dokumentów wspomina o laboratorium X7.
  • W jednym z pokoi na ścianie wisi zdjęcie młodego Lebiediewa , można zobaczyć, że jest on ubrany w mundur z insygniami radzieckiego typu, który wspiera tworzenie laboratoriów w czasach sowieckich.
  • To jedyne miejsce tego typu w pierwszej części serii, w którym nie ma żadnych NPC.
  • Obecność eksperymentalnych mutantów w laboratorium, biorąc pod uwagę fakt, że laboratorium specjalizuje się w badaniach teoretycznych i przechowywaniu ważnych prac naukowych, wydaje się dziwna. Jak miały by się tam znaleźć i w jaki sposób przetrwały by w zamknięciu tak długo?  Najprawdopodobniej twórcy dodali te mutanty, aby gracz nie był znudzony poszukiwaniem dokumentów.
  • Mimo iż X-8 jest podziemnym ośrodkiem, nie można się w nim schronić przed emisją.
  • W sumie w laboratorium można znaleźć sześć dokumentów - po zebraniu wszystkich, dziennik zaktualizuje się.
  • Po zebraniu wszystkich dokumentów, przy wyjściu będzie czekał Kontroler. Czasem może wystąpić błąd, dzięki któremu kontroler się nie pojawia.
  • Przeszukując dokumenty w laboratorium, prawie zawsze można znaleźć się w polu widzenia ukrytego poltergeista, który rzuci w bohatera różne obiekty, warto więc na wejściu zająć się poltergeistem, żeby nie utrudniał eksploracji.
  • W laboratorium jest anomalia Tesla, lewituje w zamkniętym pomieszczeniu, a jeśli drzwi zostaną otwarte - anomalia zacznie latać wzdłuż korytarza. Po ponownym zamknięciu drzwi, anomalia przejdzie przez zamknięte drzwi.
  • W jadalni przy drzwiach prowadzących do łazienki słychać płacz dzieci. Po otwarciu drzwi widać Burera, który, jak się wydaje, próbuje w ten sposób zmylić gracza. To potwierdza inteligencję Burerów, które potrafią oszukiwać swoich przeciwników i urządzać na nich zasadzki. 
  • Burera w laboratorium najlepiej zniszczyć granatami, z uwagi na fakt, że pomieszczenia kumulują siłe wybuchu materiałów wybuchowych.
  • Aby dostać się do pomieszczenia z uzbrojeniem trzeba zdobyć kartę dostępu.

Galeria GaleriaEdytuj