„Wojskowa, przenośna lornetka, którą posiada prawie każdy Stalker. Ma regulowane przybliżenie, około siedmiu i pół dioptrii. Lornetka jest bardzo przydatna ponieważ pozwala szczegółowo zbadać teren i obiekty z dużej odległości. Znajduje się tam również kamera termowizyjna, która określa żywe źródła ciepła i odległość od celu.”
Latarka to przedmiot występujący w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

OpisEdytuj

Lornetka jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia, bardzo przydatna na otwartym terenie, pozwala zdobyć rozeznanie w terenie przed wyruszeniem w akcję, tak aby lepiej przyjrzeć się obszarowi działania i zlokalizować potencjalnych przeciwników. Posiadają ją niemal wszyscy Stalkerze w Zonie, choć nie każdy regularnie jej używa. Lornetka dostępna w Zonie posiada wbudowany moduł termowizyjny, dzięki czemu można wykrywać sygnatury cieplne, noktowizja ułatwia także obserwacje w nocy, dodatkowo posiada kilkukrotne przybliżenie. Przedmiot ten, co jest bardzo ciekawe, sam rozróżnia wrogów od przeciwników i w odpowiedni sposób oznacza jednostki. Przed wyruszeniem do akcji, zawsze wrato skorzystać z lornetki, aby zbadać obszar operacyjny i przekonać się gdzie są wrogowie, to może bardzo ułatwić wykonywanie zleceń.

Zalety ZaletyEdytuj

  • Duże przybliżenie
  • Niewielka waga
  • Wykrywanie przeciwników
  • Możliwość korzystania w porach nocnych
  • Moduł termowizyjny

Wady WadyEdytuj

  • Ograniczona dostępność

WystępowanieEdytuj

SoC Cień Czarnobyla

  • Bohater posiada lornetkę od samego poczatku rozgrywki w swoim ekwipunku. W pierwszej części serii nie oferuje jej na sprzedaż żaden handlarz, ale niektórzy Stalkerzy mają ja przy sobie, można ją więc zabrać lub odkupić (np. na Wysypisku posiada ją jeden z ludzi Biesa). 

CNM Czyste Niebo

  • Szrama posiada lornetkę najprawdopodobniej na samym początku, jednakże traci swój ekwipunek wraz z nadejściem wielkiej emisji w intrze gry. Później jest ona mu wydawana przez Susłowa, wraz z wyposażeniem. We wcześniejszych wersjach gry bohater posiadał lornetkę nawet po emisji. Co ciekawe, w tej części serii jest możliwość kupienia lornetki od niektórych stalkerów lub sprzedania jej.

ZP Zew Prypeci

  • Bohater jest wyposażony w lornetkę od samego początku rozgrywki. Otrzymał on ją jako jeden z elementów wyposażenia po wysłaniu do Zony.

Ciekawostki CiekawostkiEdytuj

  • Co ciekawe, we wcześniejszych bulidach S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla istniał specjalny slot na lornetkę, został jednak później usunięty (podobnie sprawa się ma w przypadku noża oraz detektorów, które wcześniej także miały swoje oddzielne miejsca w ekwipunku postaci), sama lornetka pozostała jednak, jako przedmiot będący na wyposażeniu protagonisty od samego początku gry.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci lornetka jest traktowana jako broń i jest ona zabierana bohaterowi wraz z całym wyposażeniem, kiedy ten wchodzi na teren, gdzie nie wolno nosić broni.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla  jeśli bohater jest nieuzbrojony to automatycznie wyjmuje lornetkę.
  • W niektórych miejscach można znaleźć lornetki, które są jedynie teksturami, nie można ich użyć ani zabrać.