FANDOM

Metalowa śruba to przedmiot występujący w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

HistoriaEdytuj

Niedługo po powstaniu Zony pierwsi przybyli Stalkerzy nie wiedzieli jeszcze z czym dokładnie mają do czynienia. Już na początku jasne się stało, że najoczywistszymi zagrożeniami są promieniowanie, mutanty oraz anomalie. Szczególnie interesujące okazały się być te ostatnie, gdyż większość z nich była albo trudna do zauważenia, albo kompletnie niewidzialna, co powodowało, że mnóstwo Stalkerów ginęło w polach anomalnych.

Wtedy też zaczęto używać metalowych śrub, które po wrzuceniu do anomalii aktywowały ją, dzięki czemu zdradzała ona swoją obecność oraz pozycję. Metalowe śruby były łatwo dostępne, małe i lekkie, dlatego też każdy mógł zabierać ze sobą odpowiednią ich ilość. Naturalnie same śruby to mało, ale zanim pojawiły się detektory, były one podstawowym narzędziem do wykrywania anomalii, co ciekawe, nie wyszły one z użycia nawet po pojawieniu się wykrywaczy.

OpisEdytuj

Jest to niewielka, metalowa śrubka, którą Stalkerzy rzucają przed siebie, aby sprawdzić czy znajduje się przed nimi anomalia. Dodatkowo, dzięki temu, że śruby aktywują anomalie, może je tym samym rozładować i przejść przez ich powierzchnię bez szwanku, ale tylko do czasu ponownego ich naładowania się. To zaledwie kilka sekund, ale najczęściej wystarczy, żeby szybko przejść przez anomalie, bez konieczności omijania jej. Mimo swojej skuteczności, śrubki mają swoje ograniczenia. Nie można zabierać ze sobą zbyt duże ich ilości, ponad to trzeba często ich używać. Najlepiej jest stosować je tylko jako uzupełnienie, mając w tym samym czasie w zanadrzu detektor. Oprócz wykrywania anomalii, śrubki można wykorzystać do wykrywania min przeciwpiechotnych. Po uderzeniu śrubki w minę nie następuje eksplozja, a jedynie charakterystyczne kliknięcie, świadczące o tym, że w miejscu trafienia metalowego przedmiotu znajduje się mina.

  • Metalowe śrubki to najtańsza metoda wykrywania anomalii dostępna w Zonie.
  • Za pomocą śrub można wykrywać miny, po ich uderzeniu następuje charakterystyczne kliknięcie.
  • Bohaterowie w serii posiadają nieograniczoną liczbę śrub w ekwipunku.
  • Śruby są przedmiotami niewymienialnymi.
  • Nie można ich wyrzucić z ekwipunku.
  • Nie wszystkie anomalie reagują na metalowe śruby. 
  • Czasami można podnieść z ziemi rzuconą śrubkę zanim zniknie, nie pojawi się ona jednak w ekwipunku.
  • Rzucenie śrubki w odpowiednim momencie może zablokować atak Poltergeista.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci, na spalonej farmie, jest anomalia Teleport, która reaguje na rzucone śrubki.
  • We wszystkich częściach serii protagoniści używają śrub z sześciokątnym łbem.
  • NPC, w których trafi rzucona śruba, nie zareagują.
  • Tylko główni bohaterowie serii używają metalowych śrub, NPC po prostu przechodzą przez anomalie.
  • Śrubki nie posiadają żadnej wagi.

Literatura Literatura Edytuj

  • W książce "Piknik na skraju drogi" główny bohater, oprócz śrub używa także orzechów.
  • W książkach, których autorzy przykładają dużą uwagę do realizmu stalkerzy posiadają bardzo małą ilość śrub, dlatego korzystają ze wszystkiego - począwszy na szmatach i gałązkach, a kończąc na nakrętkach i innych materiałach. Niektórzy stalkerzy wykręcają też śruby z różnych konstrukcji na terenie Zony.
  • W niektórych książkach pojawiają się anomalie, których nie da się wykryć za pomocą śrub. Takie anomalie reagują przede wszystkim na ciepło lub żywe ciało.