FANDOM

Nóż to podstawowa broń występująca w każdej części serii S.T.A.L.K.E.R.

OpisEdytuj

Nóż to broń z pojedynczym ostrzem, przeznaczona nie tylko do walki, ale także innych praktycznych czynności. Broń ta posiada spiczaste ostrze z charakterystycznymi ząbkami na górze, dzięki czemu ma bardzo dobre parametry przebijające. Rękojeść nożna wykonana została z syntetycznego materiału, ostrze jest metalowe, dzięki czemu nóż jest wyważoną i poręczną bronią.

Broń ta daje jedynie dwie możliwości wyprowadzenia ataku, pierwszy to dźgnięcie, przy którym siła pchnięcia oraz wykończenie ostrza noża są najważniejsze, a także cięcie, gdzie największe znaczenie ma długość ostrza oraz jego ostrość. Pierwszy atak idealnie sprawdza się kiedy przeciwnik atakuje od frontu (bądź jest atakowany przez napastnika z nożem), drugi atak jest najskuteczniejszy podczas biegu lub podczas natarcia przez przeciwnika.

W rozgrywce nóż jest paradoksalnie najskuteczniejszą bronią do walki na bliskim dystansie, bardzo dobrze sprawdza się w zwalczaniu nieuzbrojonych celów, jak mutanty czy Bandyci. Mankamentem tej broni jest sposób w jaki należy nią walczyć, trzeba się bowiem bardzo zbliżyć do przeciwnika, na odległość umożliwiającą zadanie obrażeń. W czasie przybliżania się do wrogów użytkownik nożna jest najbardziej narażony na ataki.

Występowanie2 WystępowanieEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

ZP Zew PrypeciEdytuj

  • Bohater posiada ten przedmiot od samego początku gry. Major Diegtiariow został wyposażony min. w nóż przed odprawieniem do Zony.

  • Wygląd noża jest inny na ikonie w ekwipunku oraz modelu w grze. Na ikonie przy nożu jest czarny uchwyt, jednak na samym modelu broni jest ciemny turkus.
  • Dobrym pomysłem jest rozbijanie niektórych przeszkód, jak skrzynie, pudełka i drewniane barierki, za pomocą noża, ponieważ dzięki temu można zaoszczędzić amunicję.
  • Nóż jest najcichszą bronią w grze.
  • Kiedy protagoniści giną, nóż zawsze pozostaje w ich rękach (pozostałe bronie wypadają na ziemię).
  • NPC nie używają noża.
  • Postacie w grze reagują na nóż tak samo jak na każdą inną broń.
  • Model noża w grze jest podobny do noża bojowego M9, który istnieje naprawdę.
  • Ikona noża w serii gier pokazuje nóż, który wygląda bardzo podobnie do noża "bowie".
  • W pierwszej części serii nóż ma znacznie dalszy zasięg niż wskazywałaby na to jego długość.
  • Naciśnięcie kombinacji lewego przycisku myszy oraz prawego daje efekt dźgnięcia. Dzięki tej sztuczce można wyprowadzić cios szybki jak cięcie i potężny jak pchnięcie. To najefektywniejszy cios, jaki można zadać nożem.
  • Podczas zabijania nożem jest szansa, że przeciwnicy nie zorientują się w sytuacji, z uwagi na bezgłośne zabójstwo.
  • W bulidach 2571 i 2559 występowała także unikalna wersja noża, ale nie różniła się wyglądem od pierwowzoru. Ostatecznie nie została uwzględniona w finalnej wersji gry.
  • Pierwotnie miała istnieć możliwość rzutu nożem, jest opcja ustawienia takiego ruchu w plikach gry, jednakże po każdym rzucie nóż będzie miał ikonkę zużytej broni.
  • W gabinecie Lebiediewa w szafie leży nóż bagnetowy 6X4.
  • Na niektórych plakatach Czystego Nieba można zobaczyć nóż bojowy.
  • W trzeciej części serii nóż zadaje najmniejsze obrażenia, w pierwszej zaś największe.
  • Nóż to jedyna broń, które Burer nie jest w stanie wyrwać z rąk bohatera, za pomocą swoich zdolność telekinetycznych. Dzięki temu protagoniści są jedynymi postaciami, których Burery nie mogą całkowicie rozbroić.
  • Kontroler ma największe problemy z obroną przed ciosami nożem, dodatkowo bardzo słabo idzie mu zadawanie obrażeń na tak bliskim dystansie, co czyni niż najskuteczniejszą bronią do eliminacji tych mutantów.
  • Jeśli NPC podniesie nóż będzie go trzymał w nieprawidłowy sposób, kierując ostrze ku sobie, zamiast ku przeciwnikowi.

Galeria Galeria Edytuj