NPC (ang. non-player character, non-person character lub non-playable character, rus. неигровой персонаж, pol. postać niezależna, postać niegrywalna) pojawiają się w całej serii S.T.A.L.K.E.R..

Informacje ogólneEdytuj

NPC to postacie, które pojawiają się w zdecydowanej większości lokacji Zony, każda z nich ma określone relacje z innymi postaciami oraz głównym bohaterem, może także wchodzić w interakcję z otoczeniem. Większość ze stalkerów pojawia się w obozach i w bazach zajętych przez postacie z tej samej frakcji, niektórzy po prostu wędrują bez celu po Zonie, w małych grupach lub samotnie. Jedynym miejscem, w którym nie ma NPC jest Laboratorium X-8, są tam tylko mutanty, których nie zalicza się jako NPC. W grze NPC podzieleni są na trzy główne grupy, w zależności od nastawienia do głównego bohatera: przyjaciele, neutralni, wrogowie. Pierwsze dwie grupy reagują spokojnie na obecność protagonisty, ostatnia grupa wyprowadza atak kiedy tylko bohater znajdzie się w zasięgu wzroku. NPC mogą również przynależeń do poszczególnych frakcji, wówczas ich relacje z innymi postaciami dostosowują się do podejścia całego ugrupowania.

Specyfika zachowań NPCEdytuj

Każda z postaci w Zonie może wchodzić w interakcję z pozostałymi, może to być na przykład rozmowa lub walka. Wszystkie postaci dysponują szerokim wachlarzem zachowań oraz powiązanych z nimi dialogów, w zależności od sytuacji, w której się znajdują. NPC mogą korzystać z przedmiotów codziennego użytku, używać broni czy apteczek, nawiązywać walkę lub rozmowę z innymi.

WalkaEdytuj

Po natknięciu się na wroga (stalkera z wrogiego ugrupowania lub mutanta), NPC natychmiast wyciągają broń i próbują zabić przeciwnika, w międzyczasie w trakcie walki można usłyszeć określone dialogi oraz okrzyki. NPC zaatakuje głównego bohatera w dwóch przypadkach, jeśli sam został zaatakowany przez protagonistę lub jeśli jest wrogo nastawiony.

PrzedmiotyEdytuj

Postacie w rozgrywce mogą zdobywać nowe przedmioty jak broń palna. Widząc dobrą broń, NPC może chcieć ją podnieść, a kiedy to zrobi natychmiast zaczyna jej używać jako podstawowego wariantu. Jeśli obiekt zainteresowania postaci zostanie zabrany przez kogoś innego wcześniej, zanim NPC dotrze do niego, wówczas stalker po prostu pójdzie w twoją stronę. Należy zauważyć, że NPC nie wymieniają niczego oprócz broni głównej.

Skradanie sięEdytuj

Poszczególne postaci, w zależności od sytuacji, mogą zacząć się skradać. Jeśli NPC zobaczy wroga, który go nie zauważy, wtedy próbuje się do niego podkraść, aby zmniejszyć dystans do oponenta. Następnie, jeśli znajdzie się wystarczająco blisko, rozpoczyna się walka.

Korzystanie z osłonEdytuj

Jeśli w pobliżu są kamienie, drzewa, skrzynie i inne przeszkody, NPC mogą się ukryć za nimi, przygotowując atak. Następnie wychodzą zza osłon i strzelają. W innych przypadkach NPC mogą zmieniać pozycję, kucać lub nawet kłaść się na ziemi.

LokacjeEdytuj

Każda z postaci dysponuje określonym pakietem zachowań, w zależności czy znajduje się w danej lokacji czy poza nią. Stalkerzy przebywający w obozach lub bazach, korzystają z ognisk, stołów czy łóżek. Mogą także grać na gitarze lub harmonijce, a także opowiadać żarty. Przede wszystkim, niektórzy NPC stale przemieszczają się po lokacjach, inni z kolei pozostają stale w tym samym miejscu. W drugim przypadku, zwykle są to postacie kluczowe lub powiązane z zadaniami, łatwiej je wówczas znaleźć. Reakcje NPC na głównego bohatera zależą min. od ich interakcji z otoczeniem, jeśli dana postać właśnie śpi to nie będzie w stanie porozmawiać z bohaterem, podobnie jeśli akurat gra na gitarze. NPC przebywając dłużej w jednym miejscu (np. strażnicy czy ochroniarze) mogą co jakiś czas zmieniać pozycję lub położenie broni.

Przemieszczanie sięEdytuj

NPC będący poza lokacjami znajdują się w niemal ciągłym ruchu, mogą przemierzać Zonę samotnie lub w grupach. Zazwyczaj nie wychodzą one poza granice danej lokalizacji, od czasu do czasu zatrzymują się na odpoczynek. Niektóre NPC mogą przemieszczać się pomiędzy całymi obszarami, np. z Kordonu przechodzić na Wysypisko, co z reguły powiązane jest z określonymi wydarzeniami w grze (np. Wojny frakcji) lub zadaniami (np. ataki na określone lokacje). Postacie, które stale podróżują mają w plikach gry dodany identyfikator "sim" co jest oznaczeniem symulacji. Do takich postaci należą min. Wróbel, Barin, Mnich czy Pogrzebacz.

Ranni NPCEdytuj

W rozgrywce można natrafić na NPC, którzy są ciężko ranni i potrzebują pomocy. Sytuacja taka następuje, gdy postać straciła 95% punktów życia, wówczas upada na ziemie i oczekuje na otrzymanie wsparcia. W zależności od nastawienia NPC, inne postaci, w tym główny bohater, mogą uratować lub zabić rannego stalkera. W przypadku wrogiego nastawienia, postać może wyjąć pistolet lub broń podstawową i dobić leżącego, w między czasie pojawiają się także określone linie dialogowe.

PrzeszukiwanieEdytuj

Postaci, które natrafiają na zwłoki martwych stalkerów mogą spróbować je przeszukać. Wówczas postać podchodzi do zwłok, z reguły wypowiadając określony dialog, a następnie skradając się rozpoczyna przeszukiwanie ekwipunku. Z reguły trwa to ok. 10 sekund, po czym wszystkie przedmioty z ekwipunku zabitego, zostają przeniesione do ekwipunku przeszukującego NPC.

Porady PoradyEdytuj

  • Niekiedy NPC mogą ginąć z powodu obrażeń od ognia przy ogniskach, aby tego uniknąć należy edytować plik konfiguracyjny zone_campfire i  zmienić indeks «effective_radius» na „0”, wówczas ogniska nie będą już ranić postaci.
  • Skryptowany NPC (najczęściej postacie z unikalną nazwą) nie może otrzymać zestawu pierwszej pomocy w przypadku obrażeń powyżej 95%, ponieważ dialogi z tą postacią również są skryptowane i nie ma możliwości zaoferowania apteczki.
  • Pewne niedociągnięcia w AI psotaci, NPC mogą utknąć w różnych miejscach. Najlepiej rzucić wtedy granat, wówczas postacie zaczną uciekać i się odblokują.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci Miny oraz Anomalie nie reagują na NPC, nie ma sensu więc próbować wciągać ich na pola minowe lub pola anomalne.

Ciekawostki CiekawostkiEdytuj

  • Czasami pojawiają się śmieszne błędy: tekstura martwego NPC może "rozciągnąć się", lub może utknąć w różnych przedmiotach (ścianie, drzwiach domu itp.).
  • Czasami może się zdarzyć, że podczas przypadkowych walk, NPC może zabić swojego sojusznika, jeśli znajdzie się na linii ognia. W tym przypadku reakcje innych przyjaznych NPCów nie będą się zmieniać, a "zabójca" będzie nawet zadowolony ze swojego działania, wypowiadając dialogi typowe dla tej lub innej grupy zwycięstwa nad wrogiem.
  • Po zabiciu NPC z odległości ponad stu metrów może się zdarzyć błąd: zwłoki wroga znikną, a broń spadnie na ziemię. Dlatego nie będzie możliwe przeszukanie ciała.
  • Mutanty, choć kontrolowane przez komputer, nie są NPC, ponieważ nie są uważane za postacie. 
  • Często u rannych NPC w ekwipunku znajdują się apteczki pierwszej pomocy.
  • Każdy NPC ma swoją własną nazwę. Większość z nich jest losowa, ale istnieje wiele postaci ze skryptami o stałej nazwie.
  • W grze występują także nieśmiertelni NPC, głównie postacie kluczowe oraz powiązane z zadaniami.
  • We wszystkich grach z serii jest mały żart od twórców: jeśli wiele razy z rzędu bohater spróbuje porozmawiać z NPC, który nie chce tego zrobić, to w końcu zamachnie się na bohatera kolbą. W takim przypadku gracz upuszcza broń i nie może się poruszać przez kilka sekund.
    • Jeśli owa broń była lepsza, niż ta którą trzymał NPC, podniesie ją i zabierze dla siebie.
  • W wcześniejszych buildach bohater mógł dać rannemu NPC nie tylko zestaw pierwszej pomocy, ale także bandaże..