S.T.A.L.K.E.R. Wiki
Advertisement
S.T.A.L.K.E.R. Wiki

Celownik optyczny PSO-1 (rus. Pricel' snajpierskij opticzeskij-1) to dodatek do broni, pojawiający się w całej serii S.T.A.L.K.E.R..

Przeszłość2.png Historia[]

Celownik ten został zaprojektowany i wyprodukowany w 1964 roku, w radzieckich zakładach zbrojeniowych Novosibirsk. Był to celownik pierwotnie przeznaczony dla karabinu wyborowego SWD, z czasem powstało kilka jego wariantów i można było go montować także w innych karabinach. Był to najpowszechniejszy celownik w tamtym okresie, później po powstaniu Zony, za sprawą handlarzy, trafił do stalkerów.

Opis[]

W serii celownik można kupić od handlarzy lub znaleźć w schowkach. Pasuje on do niektórych karabinów szturmowych, część broni wymaga instalacji odpowiednich modyfikacji zanim będzie można dołączyć do nich PSO-1. Celownik ten oferuje czterokrotne przybliżenie, posiada podświetlaną siatkę celowniczą, dzięki której można ustalić odległość od celu, a także pasywny ekran luminescencyjny umożliwiający wykrycie silnych źródeł promieniowania podczerwonego. Dostępny jest u wielu handlarzy, jest popularny w Zonie wśród stalkerów ze wszystkich frakcji.

Warianty[]

  • NSPU-3 - Ułatwia celowanie w nocy, z uwagi na moduł termowizyjny, świetnie sprawdza się na średnich dystansach, szczególnie w warunkach nocnych.
  • PSU-1 - Celownik ten  posiada podświetlaną siatkę celowniczą, dzięki której można ustalić odległość od celu, oferuje przybliżenie x2,7, zatem idealnie nadaje się do walki w aglomeracji miejskiej, na średnich dystansach.
  • PSS-2x - Jest to celownik optyczny z przybliżeniem 5.0x, o stałym powiększeniu z wbudowanym sensorem termicznym, służącą do identyfikacji źródeł ciepła typowych dla ludzkiego ciała. 

Bronie z możliwością instalacji PSO-1[]

W Zonie można napotkać wiele rodzajów broni, do sporej jej części można dołączać dodatki, także celowniki PSO-1. 

Bronie ze zintegrowanym PSO-1[]

W serii występują bronie z domyślnie zainstalowanymi celownikami PSO. Wówczas nie ma potrzeby ich kupowania, w drugiej i trzeciej części serii jest natomiast możliwość modyfikowania samych celowników u techników.

Występowanie2.png Występowanie[]

SoC.png Cień Czarnobyla[]

CNM.png Czyste Niebo[]

ZP.png Zew Prypeci[]

Ciekawostki.png Ciekawostki[]

  • Rzeczywiste przybliżenie celownika jest znacznie większe niż w grze.
  • Celowniki PSO są przystosowane dla broni z Układu Warszawskiego, dla broni NATO ich odpowiednikami jest SUSAT oraz jego warianty.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci niektóre warianty PSO-1. jak np. NSPU-3 lub PSS-2x można kupić dopiero po odblokowaniu odpowiednich osiągnięć.
  • W rzeczywistości ten celownik optyczny nie nadaje się do stosowania na OC-14. Dla tych broni przeznaczone są inne celowniki 4х34.
  • Celowniki są niezniszczalne w grze.