FANDOM

Zmiana dnia i nocy odgrywa ważną rolę we wszystkich częściach z serii S.T.A.L.K.E.R..

Informacje ogólneEdytuj

Dzień

Dzień

Pora dnia odgrywa bardzo ważną rolę, od niej zależy aktywność stalkerów oraz mutantów, ponadto kreuje ona atmosferę jaka panuje w Zonie. Aktywność stalkerów oraz zwierząt i mutantów jest uzależniona od pory dnia, szczegółowe informacje na ten temat oraz analizy mogą pomagać stalkerom w podejmowaniu najlepszych decyzji dotyczących organizowania odpoczynku, wypraw lub polowań.

DzieńEdytuj

W trakcie dnia aktywność stalkerów wzrasta a mutantów maleje. Nie dotyczy to wszystkich mutantów, ponieważ np. Ślepe Psy lub Dziki czy Mięsacze są bardzo aktywne tak w dzień jak i w nocy. W trakcie dnia stalkerzy przemieszczają się po Zonie, gdyż jest to znacznie bezpieczniejsze niż poruszanie się w po zmroku. W nocy można napotkać najgroźniejsze mutanty jak Chimera lub Pijawka, które są stworzeniami nocnymi lub przystosowanymi do życia w ciemności. Gdy jest jasno w sposób oczywisty zwiększone jest pole widzenia, można więc szybko dostrzec wrogów i ich zlikwidować lub ominąć. Stalkerzy za dnia poszukują artefaktów, przemieszczają się oraz walczą.

Zalety Zalety aktywności dziennejEdytuj

  • Dalekie pole widzenia
  • Można łatwo dostrzec przeciwników
  • Łatwiej omijać anomalie
  • Łatwiejsze unikanie najgroźniejszych mutantów

Wady Wady aktywności dziennejEdytuj

  • Trudniej dostrzec artefakty
  • Utrudnione polowania, niektóre mutanty pojawiają się niema wyłącznie w nocy
  • Niektóre anomalie są trudniejsze do zauważenia w dzień niż w nocy
  • Niektóre zadania można wykonywać tylko w porze nocnej ZP

NocEdytuj

Noc

Noc

Po zmroku do życia wracają mutanty, które są znacznie aktywniejsze niż w dzień, ich liczba rośnie. Stalkerzy natomiast wykorzystują pory nocne do odpoczynku, wolą przeczekać ciemność w bezpiecznych miejscach niż podróżować. Podczas podróżowania w nocy można natknąć się na duże grupy mutantów lub pojedyncze osobniki, które wówczas polują. W lokacjach jak Czerwony Las czy Magazyny Wojskowe, podróżowanie nocą może się skończyć śmiercią z rąk najgroźniejszych potworów. Warto zwrócić uwagę, że walka w nocy jest trudniejsza, szczególnie jeśli jest to atak z zaskoczenia. Kiedy pole widzenia jest ograniczone, precyzyjne ataki z dystansu, przy użyciu broni wyposażonych w celowniki oraz tłumiki, mogą być bardzo zabójcze. Dodatkowo można wykorzystać Noktowizora, który w takich przypadkach jest nieodzowny.

Zalety Zalety aktywności nocnejEdytuj

  • Łatwiej dostrzec większość artefaktów
  • Łatwiej zauważyć niektóre anomalie
  • Można polować na rzadko spotykane mutanty
  • Szybsze gromadzenie trofeów z mutantów, z uwagi na rosnącą ich liczbę

Wady Wady aktywności nocnejEdytuj

  • Ograniczona widoczność
  • Zwiększenie się aktywności mutantów
  • Większa szansa na wpadnięcie w anomalie
  • Niektórzy NPC pojawiają się tylko w nocy

Porady PoradyEdytuj

  • Warto zainwestować w kombinezon ze zintegrowanym noktowizorem lub zakupić ulepszenie, dzięki czemu podróżowanie i walka w nocy staną się dużo łatwiejsze.
  • Latarka włączona w nocy natychmiast zdrada pozycję strzelca, lepiej więc nie korzystać z niej zbyt często.
  • Atakowanie przeciwników w nocy wcale nie musi oznaczać gwarantowanego sukcesu, ponieważ NPC mają określony zasięg widzenia i mogą trafić bohatera nawet kiedy wydaje się to być niewykonalne.
  • W nocy NPC używają latarek, dzięki czemu bardzo łatwo jest dostrzec przeciwników.

  • Noc w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla jest jaśniejsza niż w innych częściach serii, co powoduje, że przemieszczanie i wala w nocy są nieco łatwiejsze.
  • W nocy odtwarzana jest inna dynamiczna muzyka.
  • Mimo iż mutanty jak Pijawka opisywane są jako nocne, można na nie trafić także w ciągu dnia (np. Bagienne Stworzenie w Jupiterze).
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci można zauważyć śpiące pijawki w kompleksie przeciwlotniczym w Zatonie, w nocy ich aktywność wokół tego ośrodka zwiększa się.
    • Major Nieborski zginął z rąk pijawki, można więc przypuszczać, że próbował przedrzeć się wgłąb Zatonu kiedy było już ciemno, lub któraś z pijawek przypadkowo znalazła się w pobliżu.
  • NPC włączają latarki zawsze o tych samych porach, dzięki czemu łatwo można ich dostrzec. AI przeciwników nie pozwala im na wyłączanie latarek by stali się niewidoczni w nocy.
  • Ogniska, przy których siedzą stalkerzy zapalając się dopiero kiedy przynajmniej jeden z NPC z niego skorzysta.