FANDOM

Promomieniowanie psioniczne to rodzaj radiacji w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo oraz S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci.

HistoriaEdytuj

Ten rodzaj promieniowania powstał na drodze eksperymentów naukowych, prowadzonych przez Świadomość-Z, z wykorzystaniem nowoczesnej technologii jak emitery kajmanowa. Głównym punktem badań, była możliwość wpływania z pomocą promieniowania PSI, na żywe istoty, dzięki czemu emitery mogły pełnić rolę zapór przed stalkerami, próbującymi przedostać się przez dany teren. Przykładami takich eksperymentów jest emiter w X-16 albo Mózgozwęglacz.

Charakterystyka CharakterystykaEdytuj

W Strefie istnieje specyficzny rodzaj promieniowania, wpływający na ludzką psychikę, nazywany promieniowaniem psionicznym. Wpływ tego rodzaju radiacji jest wyjątkowo negatywny. Będąc pod intensywnym wpływem promieniowania PSI, osoba może doznać poważnego uszkodzenia mózgu, co w najlepszym wypadku prowadzi do szaleństwa lub w najgorszym przypadku do zniszczenia osobowości i przemiany w zombie. Zombie to ludzka skorupa, która zachowuje tylko niektóre, najprostsze i najbardziej prymitywne odruchy, ale całkowicie traci pamięć (z wyjątkiem niektórych, małych fragmentów), zdolność do myślenia i nie ma poczucia samoświadomości.

Obszary o wysokim poziomie promieniowania PSI z reguły znajdowały w pobliżu wież linii energetycznych i innych metalowych struktur, które pełnią rolę anten w transmisji fal PSI, wpływ na to miały także emitery kajmanowa i inna aparatura mająca związek z promieniowaniem PSI. W takich miejscach pojawiają się halucynacje, utrata koordynacji ruchowej, silne bóle głowy i różne zaburzenia psychiczne. Przy długotrwałym działaniu promieniowania psi, ludzki mózg doznaje uszkodzeń albo ulega nieodwracalnym zmianom, przekształcając stalkera w Zombie. Jedną z największych stref promieniowania psi jest Mózgozwęglacz. Kiedy ktokolwiek dostaje się pod wpływ tego emitera, widzi żółte światło, słyszy głosy i szepty, trudno mu zachować koncentrację i uwagę. Co ciekawe, niektóre mutanty jak Kontroler czy Burer posiadły umiejętności telepatyczne i psioniczne, mogą wpływać na umysł swoich ofiar.

„Spędziliśmy wiele czasu nad tą sprawą. Pomimo wszelkich starań armii, by oczyścić ten obiekt, zombi ciągle wracają. Wszystko stało się jasne, gdy mój asystent zaginął, wyszedłszy dokonać pomiarów przy fabryce, i wrócił jako jeden z zombi... To pole psioniczne. Pod jego wpływem każdy traci rozum i staje się zombi. Wynika to z nieodwracalnych uszkodzeń wyższych funkcji ludzkiego mózgu. Te stworzenia przestają więc być ludźmi: tracą zdolności poznawcze i ich zachowanie jest pochodną czysto zwierzęcych instynktów...”

Typy promieniowaniaEdytuj

Promieniowanie Psi można podzielić na dwa typy. Pierwszym z nich są stworzone przez człowieka pola PSI, za pomocą specjalnych instalacji. To właśnie psi-pole zostało wygenerowane przez Mózgozwęglacz oraz emiter w X-16, co uniemożliwiło przenikanie stalkerów do centrum Strefy. Warto zauważyć, że promieniowanie psi w pobliżu Mózgozwęglacza powodowało halucynacje w formie fantomów - półprzezroczystych mutantów. Drugi typ jest tworzony przez strefę to małe psi-pola, które często znajdują się w pobliżu linii wysokiego napięcia, ale głównie przy ośrodkach o bardzo dużych możliwościach produkcji energii, a także w archeanomaliach. Naukowcy z Jantaru opracowali specjalne urządzenie, które zmniejsza wpływ promieniowania PSI na ludzi. To dzięki niemu jeden ze stalkerów, Striełok, mógł przedostać się do centrum Zony.

Znane źródła promieniowania PSIEdytuj

  • Pola PSI są jedną z najbardziej stabilnych anomalii.
  • Promieniowanie psioniczne nie niszczy noszonego kombinezonu.
  • Silne promieniowanie może zabić natychmiast.
  • Promieniowanie PSI może powodować halucynacje, wówczas stalkerzy widują fantomy, wśród których można dostrzec pięć różnych mutantów: Pijawka, Nibypies, Snork, Chomik lub Dzik.
    • Fantomy zaatakują bohatera nawet po jego śmierci.
  • Obraz w polu PSI jest żółty.
  • W latach 30. XX wieku akademik Bekhterev przeprowadził eksperymenty dotyczące wpływu na umysł istot żywych, w tym ludzi. Termin "promieniowanie psi" należy do niego.
  • Wiele postaci twierdzi, że jeśli zostaną poddani promieniowaniu, każdy stalker staje się zombie. Jednak pod wpływem silnego promieniowania protagonista umiera, ale nie staje się zombie.