FANDOM

Ruble (rus. рубльm, ang. rubles, w skrócie RU) to pieniądze będące głównym środkiem płatniczym w Zonie we wszystkich częściach serii S.T.A.L.K.E.R..

Informacje ogólneEdytuj

Rubel to waluta używana na terenie całej Zony. Zdecydowana większość transakcji przeprowadzanych na terenie strefy Czarnobylskiej jest rozliczana właśnie za pomocą pieniędzy, rzadziej poprzez handel barterowy. Aby móc dokonywać zakupów należy mieć przy sobie odpowiednie ilości gotówki, niezależnie od rodzaju kupowanych przedmiotów (broń, kombinezony, artefakty, informacje itp), ani od tego czy zakupy dokonywane są u handlarzy czy zwykłych stalkerów. Istnieje wiele sposobów na zdobywanie pieniędzy, począwszy od wykonywania zadań dla frakcji lub indywidualnych zleceniodawców, przez sprzedaż artefaktów i uzbrojenia, na preferowanych przez Bandytów rabunkach i zabójstwach kończąc.

Sposób na zarabianie pieniędzy w Zonie ma bezpośredni wpływ na reputację oraz stosunki z innymi. Jeśli stalkerzy decydują się na okradanie innych, wówczas będą mieli złe relacje z pozostałymi stalkerami lub całymi frakcjami, na dłuższą metę straty mogą przewyższyć korzyści. W przypadku wykonywania zadań oraz sprzedaży artefaktów, reputacja oraz relacje z innymi mogą ulec znaczącej poprawie. Najlepsi stalkerzy dysponują znacznymi środkami finansowymi, wystarczającymi aby kupować uzbrojenie najwyższej klasy, które jest bardzo drogie. Wzbogacanie się jest głównym powodem obecność stalkerów w Zonie, przynajmniej dla większości z nich.

Sposoby zarabiania pieniędzyEdytuj

  • Wykonywanie zadań - To jeden z najlepszych sposobów na zarabianie pieniędzy. Podczas rozgrywki można wykonać szereg zadań dla innych stalkerów lub frakcji, dzięki którym zasoby finansowe będą się zwiększać. Istnieje kilka rodzajów zadań zlecanych w Zonie.
  • Dostarczanie informacji - polega na poszukiwaniu dokumentów lub PDA, w których można znaleźć różne dane na temat ludzi, wydarzeń, lokacji czy przedmiotów. Im cenniejsza informacja, tym wyższa cena za jej uzyskanie. W Zonie można znaleźć stalkerów nazywanych informatorami, którzy żyją ze sprzedaży informacji. 
  • Poszukiwanie artefaktów - Można to robić na zlecenie lub indywidualnie, sprzedaż znalezionych artefaktów jest prawdopodobnie najlepszych i najszybszym (ale też niebezpiecznym) sposobem na wzbogacenie się.
  • Poszukiwanie przedmiotów - Niekiedy zleceniodawcy oferują nagrody za odnalezienie poszczególnych przedmiotów, może to być broń, kombinezon lub przedmiot codziennego użytku.
  • Likwidacja stalkerów - Ryzykowna metoda, gdyż może negatywnie wpływać na reputację. Polega na odnajdowaniu i eliminowaniu stalkerów, za głowy których wyznaczona jest nagroda. Po wykonaniu zdania należy zgłosić się do zleceniodawcy po odbiór nagrody.
  • Eksploracja miejsc - Za odnajdowanie i przeszukiwanie miejsce również można uzyskiwać nagrody, włączając w to także wszystkie przedmioty, które można w nich znaleźć. Wiele miejsc w Zonie jest opuszczona i nie została jeszcze przeszukana, informacje o nich mają swoją wartość, podobnie jak to co się w nich znajduje.
  • Eksterminacja mutantów - domena łowców mutantów i myśliwych, ale także zwykłych stalkerów. Mutanty można zabijać na zlecenie lub dla trofeów. Nagrody za wykonane zadania są spore, a niektóre trofea z mutantów są bardzo cenne, przede wszystkim dla naukowców. Ten sposób zarabiania pieniędzy jest dosyć efektywny, ale bardzo niebezpieczny. 
  • Przyjmowanie łapówek  - Łapówki są przyjmowane przez stalkerów z wielu frakcji, najaktywniejsi w tej kwestii wydają się być żołnierze. Z reguły nie jest zbyt dochodowy biznes.
  • Sprzedaż przedmiotów - W Zonie można znaleźć mnóstwo cennych przedmiotów, które mogą zostać sprzedane. To mogą być kombinezony, uzbrojenie, artefakty lub rzeczy codziennego użytku, nawet żywność. Ten rodzaj zarobku jest domeną handlarzy, którzy zaopatrują stalkerów we wszystko czego ci potrzebują, tak długo jak mają pieniądze.
  • Pozyskiwanie od innych stalkerów - Metoda preferowana przez bandytów oraz renegatów. Najczęściej powiązana jest co najmniej z rabunkiem, często także z zabójstwem. Polega na zabijaniu stalkerów oraz zabieraniu ich rzeczy oraz pieniędzy. Ta metoda w sposób oczywisty niesie ze sobą ryzyko, gdyż ofiara może zabić sprawców, albo będą oni mieli przeciwko sobie całą frakcję.
  • Wygrywanie rywalizacji - W ten sposób można zarabiać np. na Arenie w Barze lub na Strzelnicy Majora Zwiagincewa

Porady PoradyEdytuj

  • Zadania poboczne są odnawialne, oznacza to, że po pewnym czasie będzie je można wykonać ponownie. W ten sposób można zarobić sporo pieniędzy.
  • Środki finansowe handlarzy odnawiają się z czasem, podobnie jak większość nieistotnych NPC, oznacza to, że można przynosić im stale nowe przedmioty uzyskane podczas walki i za każdym razem będą oni mieli pieniądze, by za to zapłacić.
  • Na Strzelnicy w Agropromie bohater otrzymuje broń tylko na czas treningu. Bronie można chować w pobliskich zwłokach, a następnie wyjmować je po zakończeniu zmagań na strzelnicy. Wówczas będzie można ich używać lub je sprzedać.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla artefakty pojawiają się na otwartym terenie i są odnawialne, dlatego warto odwiedzać podczas podróży te same miejsca, wówczas będzie można znaleźć i sprzedać jeszcze więcej artefaktów.
  • Zombie w Jantarze odradzają się co jakiś czas, to dobry sposób, aby pozyskiwać ich broń oraz ekwipunek, a następnie sprzedawać ekologom.
  • Najemnicy w Dziczy także się odradzają co jakiś czas, jest to okazja żeby zdobyć dobrej jakości broń.

  • Słowo "Rubel" nie pada nigdzie w serii, ale patrząc na lokalizację Zony oraz oznaczenie RU, zakłada się, że chodzi właśnie o tę walutę.
  • Kupcy jak Hawajczyk, Sidorowicz, Barman, Sacharow oraz Sowa mają nieograniczoną ilość pieniędzy.
  • Handlarze, którym mogą się skończyć pieniądze to min.: Nocny Handlarz lub Handlarz Renegatów.
  • Losowi stalkery również mają pewną ilość pieniędzy: w Cieniu Czarnobyla dla początkujących kwota nie przekroczy 1500 RU, a dla doświadczonych 5000 RU.
  • W grze pieniądze używane w Zonie to ruble (RU), chociaż ukraińska jednostka monetarna to hrywna, a przecież wydarzenia mają miejsce na terytorium Ukrainy.
  • Prawdopodobnie Strefa używa rubli z czasów radzieckich. Kiedy bohater otrzymuje wiadomość o zapłacie w Cieniu Czarnobyla, na ikonie jest widoczna sylwetka Lenina.
  • Czasami występują błędy, gdy kwota pieniędzy przyjmuje wartość ujemną.
  • W wczesnych buildach pierwszej części serii można było wypłacać pieniądze ze zwłok, uzyskiwane kwoty były losowe.
  • Z reguły po pewnym etapie pieniądze stają się znacznie mniej użyteczne niż wcześniej.
  • Dokładny rodzaj pieniędzy w grze nie jest szczegółowo przedstawiony, wiadomo jednak, że nie ma tam sprzętu do drukowania pieniędzy, a byłoby ciężko o ich przekaz ze świata zewnętrznego. Można więc przyjąć, że mogą być one przekazywane drogą elektroniczną, za pośrednictwem PDA.
  • W grze S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alpha pieniądze niekiedy można znaleźć w ekwipunku martwych stalkerów.

Literatura LiteraturaEdytuj

  • W książkach Dmitrija Sillova mówi się, że główną walutą Stalkerów są ruble sowieckie znalezione w Strefie.
  • W książkach Siergieja Klochkowa mówi się, że "zielone ruble", czyli dolary, są używane jako pieniądze.
  • W książce Władimira Leshchenko Flight Condor napisane jest, jak i dlaczego w strefie znajdowały się ruble. Według teorii, ruble w strefie były przed katastrofą trzymane w ogromnych bunkrach, na wypadek wojny atomowej, która uniemożliwiła by ich dodruk. Po powstaniu Zony bunkry były przeszukane i stopniowo rozchodziły się w strefie jako środek płatniczy.