S.T.A.L.K.E.R. Wiki
Advertisement

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, wcześniej znany jako STALKER.: Oblivion Lost, to kultowa gra komputerowa, strzelanka FPS autorstwa ukraińskiego studia GSC Game World, opublikowana 20 marca 2007 roku w USA, Kanadzie i 23 marca 2007 w Europie i WNP.

Gatunek gry jest określany przez producenta jako survivalowy FPS z elementami RPG: wraz z elementami konwencjonalnej strzelanki 3D implikuje obecność środowiska, które jest stale wrogie graczowi, co w związku z tym powinno znacznie skomplikować rozgrywkę. Dodatkowo gracz musi wykonać różne misje, aby dotrzeć do zakończenia, choć daje to pewną swobodę wyboru. Główną cechą tej serii gier są lokacje stworzone na podstawie materiału dokumentalnego wykonanego w strefie zamkniętej oraz w elektrowni jądrowej w Czarnobylu.

Na dzień 24 marca 2007 roku projekt S.T.A.L.K.E.R. zajął ósme miejsce w tabeli sprzedaży na różne platformy i pierwsze wśród gier na PC według rankingu brytyjskiej organizacji ELSPA. Rok później, 12 lutego 2008 roku, pojawiły się informacje o sprzedaży gry: 950 tys. egzemplarzy w WNP i 700 tys. na Zachodzie.

Rozwój i prace nad grą

Rozwój gry rozpoczął się w 2001 roku, kiedy GSC Game World stworzył silnik X-Ray, który generował obraz bardzo wysokiej jakości, obsługujący niemal wszystkie nowoczesne technologie w tamtym czasie. Zapowiedź gry miała miejsce pod koniec tego samego roku. Fabuła została zbudowana na koncepcji Stargate. Projekt został nazwany Oblivion Lost. Pomysł ten wydawał się jednak problematyczny dla twórców, a ponadto wymagał rozwoju wielu wirtualnych światów, do których nie była zdolna mała firma jak GSC. Niezbędny był wyjątkowy pomysł dla branży gier, a w marcu 2002 r., Po tym, jak firma GSC Game World udała się do strefy skażenia w Czarnobylu, koncepcja gry całkowicie się zmieniła i zaczęła bezpośrednio odnosić się do Czarnobyla. Wówczas gra zmieniła tytuł na StalkerOblivion Lost, ale bardzo szybko nazwa została zmieniona na STALKER: Oblivion Lost, ponieważ programiści nie mogli uzyskać praw autorskich do używania słowa stalker w tytule swojej gry. Silnik został nieco przeprojektowany, w szczególności jego część graficzna. Wcześniej gra miała zostać wydana pod koniec 2003 roku

W maju 2003 wydawca gry - firma THQ, postanowiła zmienić nazwę gry na STALKER: Cień Czarnobyla. Twórcy wyjawili także pierwszą, bardziej dokładną datę wydania - połowa 2004 roku. Jednak w związku z przejściem do nowego renderowania gra nie pojawiła się na czas, a w lipcu 2004 roku THQ oficjalnie ogłosiło pierwsze przesunięcie daty premiery na 2005 rok. Później datę wydania zmieniano jeszcze dwukrotnie, w 2006 roku. W dniu 20 marca 2007 r. gra została oficjalnie wydana. Wkrótce wydano pierwszy patch, aktualizując grę z wersji 1.0000 do 1.0001 i eliminując wiele błędów i niedociągnięć w grze. Ostatnia łatka aktualizuje ją do wersji 1.0006.

Fabuła

S.T.A.L.K.E.R._Cień_Czarnobyla_Intro

S.T.A.L.K.E.R. Cień Czarnobyla Intro

Intro z gry

Wydarzenia z pierwszej części serii mają miejsce w roku 2012, sześć lat po powstaniu Zony. Historia rozpoczyna się od filmiku początkowego, na którym główny bohater jedzie ciężarówką wypełnioną zdeformowanymi zwłokami, jedzie ona w środku nocy, podczas silnej burzy, do nieznanego miejsca przeznaczenia. W pewnym momencie w pojazd uderza piorun, co skutkuje wypadnięciem ciężarówki z drogi i rozbiciem się. Po pewnym czasie miejsce wypadku zostaje znalezione przez człowieka, który po oględzinach odkrywa że jeden z pasażerów wciąż żyje i zabiera go do miejscowego, wpływowego handlarza. Po dostarczeniu go, handlarz przeszukuje zwłoki chcąc je wycenić, odnajduje PDA, na którym jest zapisane tylko jedno zadanie do wykonania - "Zabij Striełoka". W tym momencie leżący na stole człowiek budzi się i szybko odbiera swoje urządzenie, a na jego ręce widnieje tatuaż "S.T.A.L.K.E.R.". Wszyscy pasażerowie ciężarówek jeżdżących nocą zawsze byli martwi, nigdy wcześniej nie znaleziono żywego człowieka z tzw. Trupiarki. Po krótkim czasie bohater budzi, niczego nie pamiętając.

Rozgrywka

Tryb jednoosobowy

Główny bohater, Naznaczony, po przebudzeniu się niczego nie pamięta. Podstawowym celem jest zatem poskładanie wszystkich wydarzeń w całość i ustalenie kim jest oraz co robi w Zonie, a także dlaczego ma zlecone zabójstwo innego stalkera. Jedyna wskazówka to misja do wykonania zapisana w PDA. Podczas podróżowania przez Zonę, bohater spotyka dużą ilość postaci niezależnych, natrafia na mutanty oraz anomalie, może wykonywać zadania poboczne i główne, zlecane przez innych stalkerów. Naznaczony może w dowolnej chwili skorzystać z bogatego zestawu uzbrojenia: nóż, pistolety, karabiny szturmowe i snajperskie, a także granatniki i materiały wybuchowe. Gracz podczas rozgrywki sam decyduje ile broni i amunicji może zabrać, nie ma ustalonych limitów na ilość amunicji, którą można zebrać czy ilość broni, ograniczeniem natomiast jest ciężar, bohater ma ograniczone możliwości udźwigu. To samo dotyczy pozostałych przedmiotów jak żywność czy środki medyczne. W S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla broń oraz ubiory ulegają zużyciu z czasem, zniszczona broń często się zacina, a jej parametry ulegają degradacji, podobnie jest w przypadku kombinezonów. 

Tryb wieloosobowy

Gra oferuje także tryb multiplayer, w którym gracz może się zmierzyć z innymi graczami. W grze są dostępne trzy tryby gry wieloosobowej, każdy z trybów charakteryzuje się inną specyfiką. Do dyspozycji graczy jest tryb Deathmatch, Team Deathmach oraz Artifact Hunt. Pierwszy opiera się na rywalizacji między sobą od 2 do 32 graczy, drugi tryb oferuje walkę pomiędzy drużynami, każdy z graczy wybiera sobie drużynę i razem z nią musi walczyć przeciwko drużynie przeciwnej. Trzeci tryb polega na odnalezieniu artefaktu na mapie i dostarczeniu go do bazy, jest to alternatywna wersja "Capture the flag". 

Ciekawostki.png Ciekawostki

  • Gra bardzo nie docenia siły grawitacji: na przykład Najemnik w Dziczy spada z wieży w około dwie lub trzy sekundy.
  • Czasami po śmierci bohatera jego zwłoki zaczynają bardzo powoli czołgać się na bok.
  • Gra posiada animację kontuzji NPC, która jest unikalna we wszystkich seriach gier, ale jest trudna do uzyskania: NPC upada na ziemię i przez bardzo długi czas próbuje wstać na nogi.
Advertisement