FANDOM

S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci (ukr. S.T.A.L.K.E.R.: Поклик Прип'яті, S.T.A.L.K.E.R.: Pokłyk Pryp’jati; ang. S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, skrót: CoP) - to gra typu first-person shooter w uniwersum S.T.A.L.K.E.R., trzecia po S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla oraz S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo

Fabuła

Fabuła gry S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci dzieje się tuż po wydarzeniach z S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla. Po tym jak Mózgozwęglacz został wyłączony, a przejście do centrum Strefy zostało otwarte rząd decyduje się przeprowadzić operację wojskową na dużą skalę, o nazwie kodowej "Tor Wodny". Celem tej operacji jest przejęcie przez wojsko kontroli nad elektrownią atomową. Wcześniej wykonano szczegółowe mapy pól anomalii, aby bezpiecznie dotrzeć na miejsce. Wkrótce pięć śmigłowców z grupy „Ogończa” z żołnierzami na pokładzie udał się do Czarnobyla, po krótkim czasie wszystkie się rozbiły, a żaden z celów nie został osiągnięty.  Głównym bohaterem jest Major Aleksandr Diegtiariow - agent SBU, doświadczonego Stalkery, wysłany w celu rozwikłania tajemnicy dotyczącej katastrofy operacji Tor Wodny.

Rozgrywka

Gra ma cechy zarówno first-person shooterów, jak i komputerowych gier fabularnych. Widok z perspektywy pierwszej osoby oraz elementy RPG sprawiają, że nawiązuje ona w tym aspekcie do poprzednich, dobrze przyjętych części serii. Bohater może wchodzić w interakcję z niezależnymi NPC, którzy mogą zlecać zadania, odstarczać informacji lub zaoferować różnego rodzaju usługi techniczne. W grze pojawiły się podstawowe potrzeby które trzeba zaspokajać, a poziom zdrowia można uzupełnić za pomocą środków medycznych, artefaktów lub ulepszony pancerzy i hełmów. Im bardziej bohater jest obciążony lub głodny tym szybciej się męczy, co powoduje spowolnienie lub brak możliwości ruchu. Limit obciążenia jest porównywalny do wcześniejszych części, wynosi 50 kg. W grze zauważalne są zmiany atmosferyczne. Dzień w Zonie trwa 24 minuty czasu realnego. 1 minuta w grze to 6 sekund czasu rzeczywistego.

Ciekawostki Ciekawostki

  • Wprowadzony do gry Burer aktywnie wykorzystuje zdolności telekinetyczne, rzucając przedmioty do gracza, a nawet próbując wyrwać mu broń (co robi bardzo dobrze).
  • Potwory są najbardziej aktywne nocą, a stalkerzy - po południu. Stalkerzy szukają artefaktów, a duże i silne potwory polują na słabsze.
  • Zwiększyła się różnorodność nowych NPC.
  • Przed emisją stalkerzy próbują schować się w schronach, co później może prowadzić do potyczek między nimi. Zdarza się, że do jednego pomieszczenia wchodzą NPC frakcji, które walczą ze sobą.
  • Interfejs został znacząco zmieniony.
  • Odległości między budynkami, wzgórzami, drogami i innymi realistycznymi obiektami w Strefie są realistycznie odwzorowane, zbliżając się do rzeczywistej skali.
  • Pancerze dzielą się na dwie części: ochronę głowy i ochronę ciała. Wcześniej hełmy i maski były zintegrowane z kombinezonami.
  • "Wojna frakcji" została zakończona. Gracz nie może dołączyć do żadnego ugrupowania.
  • Stalkerzy przeszukują martwe ciała innych stalkerów, a potwory je pożerają.
  • Wraz z technikami w grze pojawili się lekarze i możliwość zamówienia specjalnych rzeczy ​​​​​​.
  • Liczba grup i generalnie stalkerów w Strefie jest kilkakrotnie mniejsza niż we wcześniejszych częściach serii.