Waga to parametr pojawiający się we wszystkich częściach serii S.T.A.L.K.E.R..

InformacjeEdytuj

Waga to parametr dotyczący ekwipunku oraz poszczególnych przedmiotów. Zdecydowana większość przedmiotów w Zonie ma określoną wagę, wyjątkiem mogą być przedmioty dotyczące zadań oraz niektóre unikalne przedmioty. Każdy ze stalkerów ma ograniczone możliwości fizyczne, zatem jest pewien limit dopuszczalnej wagi, którą może on unieść. W przypadku przekroczenia limitu dochodzi do przeciążania, co może spowodować szybsze zmęczenie lub w ogóle uniemożliwić poruszanie się. Przed każdą wyprawą do Zony trzeba odpowiednio zrównoważyć ilość przedmiotów w ekwipunku, tak aby w razie potrzeby móc po drodze zebrać dodatkowy sprzęt. W Zonie istnieją artefakty oraz kombinezony, które mogą zwiększyć maksymalny udźwig postaci, dzięki czemu można nosić przy sobie więcej przedmiotów. 

Wpływ obciążeniaEdytuj

Powiązany artykuł - Wytrzymałość

Brak przeciążeniaEdytuj

Waga noszonego ekwipunku poniżej 50% dopuszczalnej wagi:Edytuj

  • Skok - redukcja o 4% na sekundę
  • Sprint - redukacja 3% na sekundę
  • Chodzenie - redukcja o 0.1% na sekundę

PrzeciążenieEdytuj

Waga noszonego ekwipunku do 50% powyżej dopuszczalnej wagi:Edytuj

  • Skok - redukcja o 25-90% na sekundę
  • Sprint - redukcja o 7-10% na sekundę
  • Chodzenie - redukcja o 0.5-0.9% na sekundę

Zwiększanie maksymalnego udźwiguEdytuj

  • Kombinezony - W Zonie można natrafić na kombinezony specjalnie zmodyfikowane w taki sposób, aby pozwalały na przenoszenie większej ilości przedmiotów
  • Artefakty - Istnieją artefakty, które pozwalają na zwiększenie maksymalnego udźwiu, tak długo jak noszone są przy pasku.
  • Środki medyczne - Naukowcy opracowali środki medyczne, które pozwalają na krótki czas zwiększać siłę fizyczną, co pozwala na przenoszenie większych ciężarów.

ArtefaktyEdytuj

Artefakty zwiększające udźwigEdytuj

KombinezonyEdytuj

Kombinezony zwiększające udźwigEdytuj

Środki medyczneEdytuj

Medykamenty zwiększające udźwigEdytuj

Porady PoradyEdytuj

  • Najlepszym sposobem na zredukowanie obciążenia jest sprzedaż lub wyrzucanie przedmiotów z ekwipunku.
  • Dobrym sposobem jest wybór lżejszego sprzętu.
  • Można wprowadzać modyfikacje, które zmniejszają wagę poszczególnych przedmiotów.
  • Modyfikacje kombinezonów mogą zwiększać ich wagę.
  • Prowiant i środki medyczne gromadzić tylko na potrzeby konkretnych zadań, szczególnie na łatwiejszych poziomach trudności gromadzenie kilkudziesięciu apteczek nie jest konieczne.
  • Sprzedaż niepotrzebnych artefaktów można znacząco zmniejszyć obciążenie, jeśli jest ich wiele w ekwipunku.
  • Używanie schowków osobistych jest doskonałą metodą na przetrzymywanie wartościowych przedmiotów, bez konieczności noszenia ich ze sobą.

Ciekawostki CiekawostkiEdytuj

  • Przy silnym przeciążeniu gracz nie może się poruszać, ale może skakać, co jest nieco dziwne, gdyż skok wymaga większego wysiłku niż krok do przodu.
  • Przewodnicy zawsze doprowadzają na miejsce protagonistę, nawet jeśli bohater jest tak przeciążony, że nie może iść.
  • W drugiej części serii artefakty mają większy bonus do przenoszonej wagi niż w ĆCz i ZP. W związku z tym maksymalna waga przenośna może być znacznie wyższa niż w innych grach.
  • W ZP, przy obciążeniu mniejszym niż 50%, warto pić napoje energetyzujące i Herkulesy, wówczas wytrzymałość będzie się regenerować nawet podczas begu.
  • Wytrzymałość spada, nawet w przypadku niewielkich przeciążeń (kilka gramów więcej niż normalnie).
  • Odzyskiwanie energii zawsze zajmuje tyle samo czasu, niezależnie od ciężaru ekwipunku.
  • Im wyższe przeciążenie tym krótszy sprint. Zmniejszenie długości sprintu następuje co 10kg aż do 30kg, kiedy nie można już biegać.