FANDOM

Wojna Wolności z Powinnością to konflikt w Zonie, mający miejsce od momentu założenia obu frakcji, aż do symbolicznego zawieszenia broni w roku 2012. 

HistoriaEdytuj

Wojna pomiędzy Wolnością a Powinnością rozpoczęła się jeszcze przed wydarzeniami z prologu serii, nie istnieją oficjalne informacje, które datowałyby początek konfliktu. Działania zbrojne rozciągały się na terytorium niemal całej strefy i obejmowały kilkadziesiąt lokacji. Rywalizacja ta wpisała się do kanonu wojen frakcji, które przetoczyły się przez Zonę.

W roku 2011 Wolność stacjonowała w Dolinie Mroku, skąd prowadziła ekspansję na Wysypisku oraz Magazynach Wojskowych. Powinność natomiast zajmowała Agroprom do spółki z Samotnikami i prowadziła ekspansję na terenie Magazynów Wojskowych, a także Wysypiska. Żołnierze obu frakcji walczyli ze sobą wszędzie gdzie na siebie trafiali. Trwało to do czasu wielkich emisji, szczególnie drugiej, która była największą od czasu powstania Zony.

W roku 2012 Zona była już odmieniona, a sytuacja się zmieniła. Wolność założyła swoją bazę w Magazynach Wojskowych, Powinność natomiast w Rostoku, nieopodal Baru 100 Radów, gdzie ponownie dzieliła terytorium z wolnymi stalkerami. W tamtym czasie walki trwały na terytoriach zajętych przez obie frakcje, apogeum natomiast nastąpiło po wyłączeniu Mózgozwęglacza przez Naznaczonego. Wówczas obie frakcje ruszyły do centrum Zony, zostawiają po drodze stosy martwych stalkerów, którzy zginęli po obu stronach. Frakcje próbowały wtedy powstrzymać siebie nawzajem przed dotarciem wgłąb Zony i wzajemnie zabraniały sobie dostępu do centrum.

Ostatecznie obu frakcjom udało się przejść przez Mózgozwęglacz i poznać nowe tereny. Wtedy też obie frakcje dotarły na Stację Janów, podobnie jak Samotnicy. Wówczas wszyscy się zgodzili, że najlepiej będzie, jeśli stacja będzie neutralnym terytorium, na których walka frakcji jest zabroniona. Był to mały gest, który jednak okazał się być przełomem w relacjach obu frakcji. Po kilku miesiącach i intensywnych działań Majora Diegtiariowa, który pojawił się w tamtym czasie w strefie, Wolność i Powinność podjęła decyzję o zakończeniu bezsensownej wojny. 

PrzyczynyEdytuj

Powodem wybuchu wojny pomiędzy frakcją Wolności i Powinności były różnice ideologiczne dotyczące Zony. Ideologie oraz światopoglądy obu grup były ze sobą zasadniczo sprzeczne i niemożliwe do pogodzenia. Żadne z ugrupowań nie chciało ustąpić ani osiągnąć porozumienia, co z czasem przerodziło się w otwartą wrogość. Ludzie z Wolności są anarchistami i zwolennikami wolnego dostępu do Strefy dla każdego. Celem grupy jest uznanie Strefy jako wolnego terytorium i sprzeciwianie się monopolowi na władzę. Przedstawiciele tego ugrupowania uważają, że Strefy nie da się pokonać - możliwe i konieczne jest współistnienie z nią. Uważali oni, że Zona jest pewnego rodzaju osobliwością, cudem natury, który przynosi ogólne korzyści każdemu kto się w niej znajdzie i nikomu nie wolno zabraniać korzystania z jej uroków.

Stalkerzy Powinności uważają, że świat i ludzi trzeba chronić przed Zoną, a anomalie i mutanty są doskonałą ekspozycją tego tworu, jako niszczycielskiego i niebezpiecznego. W ich opinii Zona stanowi zagrożenie dla wszystkich i powinna zostać zniszczona. Członkowie tej grupy czują się zobowiązani do ochrony ludzi przed Zoną, a więc przed mutantami, które są eksterminowane na każdym kroku, przed anomaliami oraz Bandytami, czyli stalkerami, którzy uciekli do Zony przed sprawiedliwością. Powinność to zadeklarowany wróg Zony, a także każdego kto stanie w jej obronie. Artefakty były niekiedy używane przez stalkerów z Powinności, ale stosunkowo rzadko, raczej stronili oni od czegokolwiek powstałego w Zonie. 

Przy tak dużych różnicach światopoglądowych oraz nieustępliwości obu frakcji, wybuch oraz podtrzymywanie konfliktu było nieuniknione. Sytuacji nie zmiały nawet dynamiczne wydarzenia w Zonie albo przetasowania w dowództwie obu frakcji. 

Opis konfliktuEdytuj

SoC Cień CzarnobylaEdytuj

W pierwszej części serii Wolność założyła swoją bazę w starej jednostce wojskowej w Magazynach Wojskowych. Dowódcą był Łukasz, który starał się rozszerzać wpływy i terytorium Wolności, jednocześnie zwalczając Powinność. Powinność natomiast upatrywała swojego sukcesu w powolnym okrążaniu Wolności i jej bazy, a także w zlikwidowaniu dowódcy.

ZadniaEdytuj

Wolność Wolność

  • Zniszcz posterunek Powinności
  • Zabij zdrajcę

Powinność2 Powinność

  • Zabij snajpera na wieży
  • Zabij Łukasza

CNM Czyste NieboEdytuj

Wolność ma swoją siedzibę w starym kompleksie fabrycznym w Dolinie Morku. Powinność natomiast założyła swoją bazę w Agropromie, w dawnym Instytucie Badawczym. Wolność podczas wojen frakcji prowadziła ekspansję w kierunku Wysypiska, Agropromu oraz Magazynów Wojskowych. Powinność próbowała przesuwać się na Wysypisko, Dolinę Mroku oraz Czerwony Las i Magazyny Wojskowe. W punktach kontrolnych pomiędzy Magazynami Wojskowymi a Czerwonym Lasem często dochodziło do starć.

ZadaniaEdytuj

Wolność Wolność

  • Odbierz rozkazy od dowódcy
  • Zdobądź amunicję u Aszota
  • Dostarcz amunicję na posterunek
  • Dowiedz się, co się stało na posterunku 
  • Odszukaj aktywne PDA
  • Zanieś PDA Czechowowi 
  • Odszukaj dowódcę 
  • Pomóż Wolności wyeliminować najemników
  • Zabierz PDA dowódcy
  • Dostarcz PDA Czechowowi
  • Zniszcz bazę Powinności

Powinność2 Powinność

  • Znajdź drogę do podziemi
  • Zalej podziemia
  • Przejęcie kontroli nad drogami z Wysypiska do Agropromu i Doliny Mroku
  • Zniszcz bazę Wolności

ZP Zew PrypeciEdytuj

Powinność oraz Wolność są w stanie zawieszenia broni, ale tylko na terenie stacji Janów. Podejście obu frakcji zasadniczo nie zmieniło się i każda dąży do swoich celów, mimo coraz mocniejszego zmęczenia przeciągającą się wojną. Oddziały obu frakcji wciąż walczą poza stacją Janów i starają się wzajemnie sobie szkodzić.

ZadaniaEdytuj

Wolność Wolność

  • Magazyn Powinności

Powinność2 Powinność

  • Magazyn Powinności

Obszary operacyjneEdytuj

Obie frakcje zwalczały się w każdej możliwej lokacji. Jeśli Powinność próbowała zająć nowy obszar, niedługo po tym musiała się tam pojawić Wolność, która próbowała przeszkadzać. Kiedy Wolność prowadziła ekspansję na jakimś terytorium, od razu natrafiała na opór Powinności. 

TerytoriaEdytuj

LokacjeEdytuj

SkutkiEdytuj

Wojna Wolności i Powinności pociągnęła za sobą setki ofiar po obu stronach, zmarnowano ogromne ilości zasobów i sprzętu, które zostały zniszczone lub zużyte podczas walk. Przeciągający się konflikt doprowadził od eksodusu stalkerów z obu tych frakcji, którzy nie mając już sił na nieustanną walkę, dołączali do innych frakcji, najczęściej Samotników. Ostatecznie wojna niczego zasadniczo nie zmieniła w Zonie.

Zakończenie neutralneEdytuj

Janów - neutralne zakończenie

„Na stacji Janów doszło do zawarcia kruchego pokoju pomiędzy siłami Wolności i Powinności. Strudzeni niekończącym się konfliktem wojownicy obu frakcji zaczęli opuszczać oddziały i dołączać do wolnych stalkerów.”
— Zakończenie neutralne

Zakończenie Wolności

Zakończenie Wolności

„Wolność zdołała zaskarbić sobie zaufanie stalkerów ze stacji Janów. Powinność przypuściła szturm, w próbie odzyskania straconych terenów, a niedługo potem Podpułkownik Szulga zginął w wymianie ognia. Oddział Powinności nigdy nie pogodził się ze stratą dowódcy i wkrótce się rozpadł.”
— Zakończenie Wolności

Zakończenie Powinności

Zakończenie Powinności

„Posiłki i rosnąca popularność wśród stalkerów pozwoliła Powinności przepędzić siły Wolności ze stacji Janów. W wymianie ognia zginął Loki i resztka oddziału.”
— Zakończenie Powinności

Dołączenie do WolnościEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

Główny bohater może dołączyć do Wolności, o ile wcześniej wykona kilka zadań dla przywódców frakcji. W zależności od swojej reputacji dostanie on możliwość przyłączenia się do frakcji. Wolność charakteryzuje się stosunkowo niskim poziomem dyscypliny, frakcja lubuje się w uzbrojeniu z byłego Układu Warszawskiego. Wolność posiada sporą wiedzę o Zonie, nie zwalcza mutantów na taką skalę jak Powinniść i daje większą swobodę w działaniu. Cechą charakterystyczną dla Wolności jest także stosunkowo duża liczebność, jest to jedna z najsilniejszych frakcji w Zonie.

ZadaniaEdytuj

  • Przejęcie kontroli nad Doliną Mroku
  • Zajęcie przejść na Wysypisku do Kordonu i Agropromu
  • Zniszczenie Powinności

Zalety Zalety dołączenia do WolnościEdytuj

  • Jest to najliczniejsza frakcja w Zonie co może dawać przewagę każdemu z członków ugurpowania.
  • Główny bohater pozostaje neutralny z frakcją bandytów co jest bardzo pomocne.
  • Łatwa dostępność do najlepszych karabinów snajerskich oraz modyfikacji do nich.
  • Bronie NATO dostępne u Wolności są wybrane w taki sposób, aby najsilniejszym ich atrybutem była celność. Warto inwestować w takie uzbrojenie.
  • Całkiem hojne nagrody za wykonywanie zadań oraz dołączenie do frakcji.

Wady Wady dołączenie do WolnościEdytuj

  • Wolność ma słabsze kombinezony niż Powinność, także Egzoszkielet Wolności nie ma tak dobrych paramterów ochronnych jak inne [Egzoszkielet]]y.
  • Wolność posiada mniejsze zasoby niż Powinność, co daje pewną przewagę przeciwnikom.
  • Elitarne oddziały Powinności są rozlokowane w wielu kluczowych lokacjach, jak Czerwony Las, co może utrudniać rozgrywkę w późniejszych ich etapach.
  • Najwięksi wrogowie Wolności, Powinność, charakteryzuje się mniejszą liczebnością ale lepszym wyszkoleniem.

Dołączenie do PowinnościEdytuj

CNM Czyste NieboEdytuj

Jeśli bohater dotrze do bazy Powinności to będzie miał możliwość zasilenia szeregów tej frakcji. Wcześniej jednak będzie musiał wykonać kilka zadań, żeby udowodnić swoją przydatność. Powinność wyróżnia się wręcz wojskowych poziomem dyscypliny, każdy jej członek zostaje wyposażony w nowoczesny kombinezon oraz broń szturmową, jego nadrzędnymi celami stają się walka z Zoną oraz Wolnością, a także wspieranie każdego kto popiera ideały Powinności. Liczebność Powinności pozostawia pewne pole do poprawy, ale jakościowo frakcja jest na bardzo wysokim poziomie.

ZadaniaEdytuj

  • Przejęcie kontroli nad Agropromiem
  • Zajęcie przejść na Wysypisku do Kordonu i Doliny Mroku
  • Zniszczenie Wolności

Zalety Zalety dołączenia do Powinności

  • Możliwość otrzymania bardzo dobrych kombinezonów ochronnych.
  • Duży wybór i dobra jakość karabinów szturmowych, zarówno sowieckich jak i NATO.
  • Oddziały Powinności z reguły sami dają sobie radę z Wolnością, nawet bez pomocy gracza, chyba, że Wolność ma dużą przewagę liczebną.
  • Wysokie nagrody za wykonywanie zadań, zwłaszcza za zniszczenie bazy Wolności.
  • Duża oferta u handlarzy Powinności oraz szeroki wachlarz możliwości u techników.

Wady Wady dołączenie do Powinności

  • Wojna frakcji jest stosunkowo mało interesująca, gdyż NPC Powinności sami są w stanie zająć większość lokacji.
  • Wolność zajmuje kilka ważnych lokacji (np. [[Magazyny Wosjkowe czy Dolina Mroku), co może przyspożyć dużych trudności w późniejszych etapach rozgrywki.
  • Po dołączeniu do Powinności, zwiększa się liczba frakcji, które będą wrogami protagonisty, będą to nie tylko Wolność, ale także Bandyci.
  • Czasami Powinność porusza się zbyt wolno pod kątem taktycznym, wynika to z ograniczonej liczby członków frakcji. Może to wymuszać na bohaterze wzięcia na siebie ciężaru zdobywania poszczególnych lokacji.

  • W S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo Wolność została zaatakowana przez Najemników, ale nie dało się ustalić na czyje zlecenie. Czechow podejrzewał Powinność, ale nie mógł tego udowodnić.
  • W S.T.A.L.K.E.R.: Zew Prypeci, zależnie od wyborów głównego bohatera, Loki może być pierwszym przywódcą Wolności, który uratował członków Powinności przed emisją, wpuszczając ich na stacje podczas emisji.
  • W tej samej części serii, część zadań jak Zadanie: Magazyn Wolności może być rozwiązana w sposób neutralny.
  • W trzeciej części serii, konflikt pomiędzy frakcjami może być rozwiązany na trzy sposoby, z którymi wiążą się trzy różne osiągnięcia: Przyjaciel Wolności, Przyjaciel Powinności lub Obrońca równowagi.
  • Wysypisko jest najruchliwszym miejscem podczas wojny frakcji. Walczą tam Samotnicy, Bandyci, Powinność oraz Wolność.