FANDOM

Wyłączenie Mózgozwęglacza to jedno z kluczowych wydarzeń, mających miejsce w S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla.

Informacje ogólneEdytuj

Potężny emiter promieniowania PSI, zwany Mózgozwęglaczem, przez lata blokował drogę stalkerom w głąb strefy. Urządzenie zostało ostatecznie wyłączone w 2012 roku przez Naznaczonego, który tym samym otworzył drogę do centrum Zony wszystkim stalkerom. Zapoczątkowało to zupełnie nową erę w Strefie Czarnobylskiej. Było to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Zony, które diametralnie zmieniło układ sił.

Najważniejsze zmiany po wyłączeniu Mózgozwęglacza i przejściu do centrum Zony:Edytuj

  • Wszystkie frakcje przedostały się do centrum Zony, odkrywając nowe tereny.
  • Pojawiły się nowe, wcześniej nieznane nauce artefakty.
  • Frakcja Monolitu znacząco osłabła, straciła większość z zajmowanych terenów oraz wielu członków grupy.
  • Walki pomiędzy Wolnością a Powinnością uległy intensyfikacji i były jeszcze bardziej krwawe i brutalne niż dotychczas. Było to szczególnie widoczne w Czerwonym Lesie.
  • Najemnicy zaczęli odbierać zlecenia na odnajdowanie laboratoriów klasy X, min. Laboratorium X-8. Prawdopodobnie doceniono rolę tych ośrodków jaką odegrały w Zonie.
  • Ekspedycje naukowe Ekologów mógłby odtąd być wysyłane do wielu miejsc, co przełożyło się na postępy w technologii i medycynie.
  • Frakcja Bandytów została podzielona na pomniejsze gangi, bardzo mocno tracąc na znaczeniu.
  • Niektórzy członkowie Monolitu uwolnili się spod wpływu grupy Świadomość-Z, byli to min. Włóczęga i jego odział.
  • Operacja "Monolit" oraz Operacja "Tor Wodny" zakończyły się katastrofą i przyniosły ogromne straty Wojskowym, przez co ich wpływy w Zonie osłabły.
  • Pojawiły się kolejne ośrodki koncentrujące wolnych stalkerów, min. Skadowsk, który stał się bardzo ważnym, wręcz strategicznym, miejscem w Zonie. Niektórzy twierdzą, że Skadowsk stał się dużo popularniejszym i ważniejszym miejscem niż Bar 100 Radów.

  • Mózgozwęglacz mógł zostać ponownie włączony, po przejściu stalkerów, nie było jednak już takiej konieczności, jego jedynym zadaniem było zapobieganie przedostawania się ludzi do centrum Zony.
  • Wraz z wyłączeniem emitera, rozpoczęła się Operacja "Monolit", ostatecznie zakończona niepowodzeniem. Operacja ta była jedną z największych misji Armii Ukraińskiej jakie dotychczas przeprowadzono.
  • Nie wszyscy stalkerzy od razu pomaszerowali do centrum Zony. Poszczególne frakcje wysłały tylko niektórych członków swoich ugrupowań, głównie najbardziej doświadczonych. Dopiero z czasem liczba ludzi idących do centrum zaczęła się zwiększać.
  • Z dialogów Barmana wynika, że w zdobywanie informacji na temat Mózgozwęglacza zaangażowanych było wiele wpływowych środowisk w Zonie, większość pracy wykonał jednak sam Naznaczony.